ערכה ללימוד "תנ"ך זה הסיפור שלנו"

מדריך למורה

ערכת הלמידה שלפניכם, המיועדת לתלמידי חטיבות הביניים,  הינה פיילוט תוכנית ללימוד תנ״ך בדרכים חדשניות ומגוונות במטרה לחבר את התנ״ך ללב הלומדים ולהעמיק את הזהות היהודית, תוך היכרות עם הסיפור של העם היהודי במישור הפרטי והלאומי. 

הפיילוט כולל לימוד של  סיפור יציאת מצרים ( ספר שמות פרקים א-טו), אך העקרונות הפדגוגיים העומדים בבסיס התכנית: הוראת תנ״ך כסיפור, למידה פעילה ומבנה מודולרי המאפשר בחירה, יכולים להיות מיושמים על הוראת תנ״ך בכלל. 

התכנית מבוססת על גישת מכללת הרצוג להוראת תנ״ך.

 ייחודה של גישה זו, היא בהתמקדותה בלימוד פשוטו של המקרא והשוואתה לפרשנות חז"ל ולפרשנות התנ"ך לדורותיה. הגישה מיוסדת על מסורת ישראל לדורותיה, על ארון הספרים היהודי ועל ההשקפה המקראית האמונית, כל זאת תוך ניהול שיח ערני עם המחקר והפרשנות שנתחדשו בדורנו  ובהם הקריאה הספרותית בתנ"ך, ריאליה, גאוגרפיה וארכאולוגיה מקראית, מסורה, לשון מקרא ועוד. 

גישה זו באה לידי ביטוי בפרוייקטים רבים, בהם "מיזם תנ"ך הרצוג" שמטרתו לחזק את הקשר של העם היהודי לזהותו ומורשתו. מיזם המנגיש את פרקי התנ"ך לקהלים ברחבי העולם, על ידי כלים חדשניים, והתייחסות נרחבת להיבטים רלוונטיים הנוגעים לעולמו של קהל הלומדים היהודי והישראלי המתעניין בספר הספרים.

מדוע ללמד תנ״ך כסיפור?

התבוננות בטקסט כסיפור, תאפשר לבחון את הדמויות, ההתרחשויות והדילמות, באופן שיזמן הזדהות של התלמידים ויעורר זיקה לחיי היום יום שלהם.

"אם אנו רוצים שהילדים שלנו והחברה שלנו יהיו מוסריים, אנו זקוקים לסיפור משותף שמספר לנו מאין באנו ומה תפקידנו בעולם."
הרב לורד יונתן זקס, פרשת בא

למה בחרנו לעסוק בסיפור יציאת מצרים, כסיפור? 

בלימוד סיפור לידתו של עם ישראל המופיע בפרקים א-טו בספר שמות, נרצה ליצור חיבור של חווית הזהות היהודית שלנו כיום עם תהליך לידתו של עם ישראל בעבר. מתוך הנחה שכולנו חלק מאותו סיפור יהודי שהחל לפני אלפי שנים, נצלול אל הסיפורים השזורים בעברינו, ודרכם נחזק את תחושת השייכות לעם ישראל, לשורשיו וייחודו, ולמסורת ישראל . כמו כן נתבונן באתגרים העומדים בפנינו כפרטים וכציבור, ונדון ביכולתנו לקבל השראה מדמויות המופת ומסיפורי העבר, באופן שיהיה רלוונטי ומשמעותי לסיפור העכשווי שלנו.
כמו שאמרו חז״ל: ׳בכל דור חייב אדם לראות עצמו כאילו יצא ממצרים׳: סיפור יציאת מצרים עדיין כאן.

לימוד השתלשלות האירועים והיכרות עם הדמויות בפרקים הנלמדים, יאפשרו לבחון כיצד ערכים ומסורות בחיינו נגזרים ומושפעים מהדרך בה הפכנו לעם.
דרכי ההוראה והלמידה בערכה, נבחרו בהתאם למטרות אלו.

מה יש לנו באתר ?

תכנית הלימודים כוללת מהלך הוראה למורה עם הצעות לפעילויות מגוונות ועשירות עבור התלמידים, וכן במקביל יחידות לימוד מקוונות המיועדות ללמידה עצמית של התלמיד.

  1. מהלך הוראה
    מה יש לנו?
    מבנה יחידות לימוד הכוללות שילוב של למידה פרונטלית ולמידה פעילה, סביב לב סיפור.
    היחידות ערוכות במבנה קבוע:
    הצעה לפתיחה מסקרנת
    הצעה למהלך ההוראה עצמו הכולל: למידה במליאה, למידה פעילה, עיון בפסוקים והרחבה והעשרה
    הצעה לסיכום השיעור- סיכום במליאה והצעה לתוצר מסכם.
    (לעיתים ישנן מספר הצעות לשלבי הלמידה השונים, שהמורה יוכל לבחור מתוכן)
    המבנה מיוצג לאורך היחידה באמצעות האייקונים הבאים:

תכנון וארגון זמן:
ההצעות כוללות הוראה במליאה ועבודה פעילה ויצירתית של התלמידים. על כל מורה לבחור מה יכלל בשיעור ולתכנן את משך הזמן שהוא מקדיש לרכיבים השונים, על פי שיקול דעתו ביחס למאפייני הכיתה, לתכנים ולזמן העומד לרשותו.

לקראת הוראה בפועל –
בלמידה על פי מהלכי ההוראה. אנחנו מציעים מהלכי שיעור, אך מאמינים שמורה רוצה וצריך לבחור על פי נטיית ליבו ולהתאים את השיעור לתלמידיו על פי שיקולי דעת שונים. לכן לאורך השיעורים הצענו חלופות לבחירה ודרכים שונות להוראת התוכן.
אנחנו ממלצים להפעיל שיקול דעת בהתאם לזמן , לאופי הכיתה, לדגשי התוכן החשובים בעיני המורה.

מה יש לנו?
השיעורים בנויים על פלטפורמה דיגיטלית ידידותית ונוחה לשימוש ולתפעול.  השיעורים בנויים  במקביל למהלכי ההוראה המוצעים בערכה, והם מאפשרים לתלמיד מפגש עם הפסוקים ועם רעיונות המהווים את אבני היסוד של הסיפור. השיעורים מכילים משימות ופעילויות מגוונות ומהנות –  אישיות ושיתופיות,  העוסקות בהבנת הפסוקים, בניתוח רעיוני ובהפנמה ובירור אישי. השיעורים מלווים  בהנחיות ברורות עבור התלמיד כדי לאפשר לו לעבור את מסע הלמידה באופן עצמאי. 

לקראת הוראה בפועל
על המורה לוודא שיש אמצעים מתאימים ללמידה דיגיטלית. ניתן גם לתת לתלמיד משימות מתוך השיעורים לעבודה כשיעורי בית. 

בכיתה, מומלץ לשלב את הלמידה העצמית של התלמידים עם מפגש במליאה לפתיחת תהליך הלמידה או בסופו. המורה יכול לעקוב אחר התקדמות התלמידים דרך האתר. ישנן שאלות שנבדקות באופן אוטומטי על ידי המערכת ויש משימות הדורשות עיון ומשוב של המורה. 

כדאי לתאם מראש עם התלמידים מה מצופה מהם וכיצד הם יוערכו על הלמידה.

על המורה להפעיל שיקול דעת האם להפנות את התלמידים לכל היחידה המקוונת, או לבחור מתוכה בהתאם למאפייני  הכיתה והתלמידים. כמובן שאפשר לשלב משימות גם בהוראה הפורנטלית. 

הפניית התלמידים לנתיבים אלו, יאפשר גם פיצול זמן הלמידה בין למידה בכיתה ולמידה בבית, על פי שיקול דעתכם. במסגרת זו נוכל לתת מענה לסטנדרטים ולמאפיינים של הוראת תנ״ך, המופיעים בשל  JTS   standards and benchmarks. 

אנחנו מציעים למורה לשלב בין דרכי הלמידה השונות. ואף לנסות לשלב ההצעות מתוך ערכת הלמידה בתהליכי הלמידה המוכרים לו.

ארגון ותכנון זמן
השיעורים בנויים על פי יחידות תוכן, וייתכן שהלמידה תחרוג מזמן שיעור המקובל בבית ספרכם. כדאי להנחות את התלמיד אם מצופה ממנו לעבוד על הקצב שלו או שיקבע יעד מוגדר או תעדוף של משימות.

מסע – על המפה
מה יש לנו?
הערכה שלפנינו כוללת פלטפורמה חדשנית מבוססת מפה דיגיטלית תלת מימדית המעניקה חוויית מסע מרתק במצרים הקדומה על מנת להעשיר את עולמם של התלמידים ואת ידיעתם והיכרותם עם הסיפור וערכיו.
מסע הלמידה מבוסס על סיור וירטואלי בשטח, באתרים ארכיאולוגיים ומוזיאונים במהלכו יפגוש התלמיד ממצאים המזמנים לימוד חוויתי והתבוננות מזוויות מבט שונות על סיפור יציאת מצרים. המסע מיועד ללומד עצמאי, והוא מלווה בהנחיות ברורות לתלמיד ומשימות המבוססות על התנסות וחקר.מדובר ביחידה עצמאית, שמטרתה להעשיר את מהלכי ההוראה המקבילים.

במהלך שעה קצרה, יוכלו התלמידים לצלול לתוך מצרים הקדומה, לטייל במקדשים עתיקים, להשתתף בבניית הפירמידות, ללמוד לקרוא כתב הירוגליפי (כתב חרטומים) ולפענח כתובת קדומה, ובעיקר, לנווט עם בני ישראל במסעם מארץ גושן אל עבר מדבר סיני בסיפור יציאת מצרים.

מה יש לנו?
כחלק ממודולריות אופני הלמידה וההוראה המוצעים למורה אנו מציעים לימוד באמצעות אפליקציית "היינו כחולמים"
• האפליקציה "היינו כחולמים", מציעה למורה ולתלמיד מספר רב של פעילויות מסוגים שונים המאפשרים הוראה ולמידה מגוונים ומעניינים.

איך נביא לכיתה?
• ניתן ללמוד באמצעות האפליקציה באופן אישי, בחברותא, בקבוצות או במליאת הכיתה בהתאם לבחירת המורה. התלמיד מוזמן לבצע את הפעילויות בכל פרק ולצבור ניקוד אישי. שיטה זו, מזמנת תחרות לימודית בין התלמידים.
• הלימוד יכול להיערך באמצעות טלפונים ניידים, או מחשבים (ניידים או נייחים). על התלמידים להצטייד באזניות לצורך האזנה לקריאת הפרקים, צפייה בסרטונים ועוד.
• חשוב לזכור: הלימוד באמצעות האפליקציה אינו מחליף לימוד מסורתי בכיתה אלא יכול לשמש לצורך גיוון דרכי הוראה ולמידה. בנוסף, חשוב לזכור כי מערכי השיעור שלהלן הינם בגדר הצעת הוראה בלבד ועל כל מורה להתאימם על פי שיקול דעתו למאפייני התלמידים והכיתה.

מבנה מהלכי הלמידה

את סיפור יציאת מצרים ( פרקים א-טו בספר שמות), חילקנו למספר ׳סיפורי משנה׳ לכל אחד מסיפורי המשנה הצענו רעיון מרכזי,  וקראנו לו ׳לב הסיפור׳ המציע  מסר רלוונטי לתלמידים בגילאי חטיבת הביניים.  לכל יחידת לימוד בחרנו פסוק המביע את הרעיון המרכזי. הפסוק מצוטט בפתח מהלך ההוראה של כל יחידת לימוד. בכל מהלך הוראה הוספנו רקע  המיועד למורה:  פדגוגי, ערכי ותכני.

סיפור 

מהלך הלמידה מושתת על עיון בסיפורים הכתובים בתורה, תוך שימוש במאפיינים של ניתוח ספרותי –  ההיכרות עם האירועים, הדמויות והתהליכים המתוארים בפסוקים. נקדיש זמן להבנת התקופה, לבחירות של הדמויות השונות ואופן הצגתן.  את תוכנית הלמידה מלווים תרשימים, מפות ואיורים המסייעים במבט על הרעיונות העולים מתוך הסיפורים.

סיפורי משנה 

בתכנית, שישה סיפורי המשנה , שיחד שוזרים את סיפור היציאה של עם ישראל מעבדות לחירות.  כל סיפור משנה מחולק למספר יחידות לימוד, המבוססות על שלבים שונים בסיפור. 

לב הסיפור 

ביחידות הלימוד אנו מציעים את הציר המרכזי של הסיפורים. לב הסיפור מציע רעיון משמעותי ורלוונטי העולה מתוך הפסוקים.

יחידת לימוד 

היא הצעה למהלך שיעור,  אך באפשרות המורה לבחור כמה שיעורים הוא מקדיש לכל יחידת לימוד. מורה יוכל להרכיב את השיעור שלו, מתוך יחידות הלימוד ולשלב בהן   למידה עצמאית ( classe ), 'היינו כחולמים'  ו ׳על המפה׳.

רקע  המיועד למורה 

 לכל מהלך הוראה נכתבו מטרות ידע ותוכן, הוצגו מיומנויות  פדגוגיות ומיומנויות רגשיות-חברתיות,  וכן  התייחסנו לערכים הנלמדים מכל סיפור ויחידה.

ציר זמן של הסיפור

בציר שלפניכם מופיעים הסיפורים ושמות יחידות הלימוד לאורך כל שלבי הלמידה: 
הסרגל ממחיש את מהלך הסיפור, בדגש על העליות והירידות שבו, ממצב של עבדות ועד לחירות הסופית.
צבעי הסרגל משתנים בהתאם למציאות המשתנה לאחר עשר המכות ועד להר סיני.

עקרונות פדגוגים בבסיס הלמידה

למידה פעילה

מתוך רצון לחבר את התלמיד לתהליכי הלמידה, ראינו חשיבות בהפיכתו ללומד פעיל ואקטיבי לאורך השיעור. לשם כך שילבנו פעילויות שונות המאפשרות לתלמיד לפגוש את הפסוקים, לחשוב עליהם, להתבונן בהם מנקודת מבטו ולהביע את עמדתו.

 חלק מהפעילויות מיועדות ללומד יחיד וחלקן מעודדות למידה שיתופית המבוססת על שיח בין הלומדים .

לדוגמא – כרטיסיות עבודה, לימוד בחברותא ובקבוצה, דיונים סביב שאלות עומק, דרכים יצירתיות להבעת ידע ועמדה ועוד 

תפיסת הלמידה הפעילה היא חלק מהעקרונות הפדגוגיים של יונייטאד. לאורך הצעות הלמידה נציע קישורים לפרקטיקות הוראה שפותחו יחד עם יונייטאד. הפרקטיקות נמצאות בקישור הבא – לחצו כאן

מבנה מודולרי המאפשר בחירה

בחירה מאפשרת התאמה ושייכות בהתאם לתנאים ולנטיית הלב, הן למורה והן לתלמיד.

 standards and benchmarks JTS

במהלך השיעורים, אנו מתייחסים לקריטריונים והמאפיינים של הוראת תנ״ך,  המופיעים במסמך של  JTS   standards and benchmarks, ובהתאם לכך שוזרים בפעילויות המוצעות עבודה על המיומנויות.

תפריט נגישות