קריעת ים סוף - שיא הסיפור

התגלות ה' שהתחילה במצרים הגיעה לשיא בקריעת ים סוף.
חווית ההתגלות ונס ההצלה מיד המצרים בים היתה כל כך עוצמתית, שהביאה מיד אחריה ליראה ולאמונה בה' שהתבטאה בשירת הים. לא במקרה נכנסה שירה זו לתפילת שחרית בכל יום, על מנת להיזכר ולהזכיר  את ניסי יציאת מצרים וקריעת ים סוף בכל יום מחדש.

מטרות הידע של היחידה

מטרות הידע בהוראת היחידה: 

  1. התלמידים ידעו את מהלך האירועים מזמן יציאת מצרים, דרך קריעת ים סוף  ועד שירת הים.
  2. התלמידים ידעו לצטט קטע קצר מתוך שירת הים.

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

מודעות עצמית: הכרה והתבוננות על חוזקות וחולשות, זיהוי רגשות, שיפור תפיסות חיוביות של תחושת מסוגלות עצמית וביטחון. קבלת החלטות אחראית: זיהוי בעיות, ניתוח פתרונות אפשריים, ניסיון לפתור בעיות תוך כדי תרגול מיומנויות רפלקטיביות ואחריות חברתית ומוסרית.

יחידה זו מתחילה מרדיפת המצרים אחרי בני ישראל מיד לאחר יציאת מצרים, ובתחושת פחד וחוסר האונים שחשו בני ישראל כאשר מצרים רדפו אחריהם. התלמידים יעמיקו ויתייחסו לסיטואציות של פחד בחייהם, וצורות התמודדות מול פחד. 

התלמידים יעיינו בפסוקים המתארים את התרחשות נס קריעת ים סוף, וינסו לתאר במילים שלהם את ההתרחשות ואת תחושת העם בעקבות שלבי ההתרחשות השונים. לאחר לימוד הנס וההתגלות, נגיע לתגובת העם לנס הגדול- שירת הים הבוקעת מעומק הלבבות של משה ובני ישראל, מרים ובנות ישראל. שירה זו היא שירת שבח והודיה למלך העולם. הערכים המרכזיים העולים מתוך הלימוד הם: 

  • דרכי התמודדות עם פחד בסיפור המקרא, ובחיי התלמידים.
  • אמונה בה' ובמשה שהוציאו את בני ישראל ממצרים.
  • ערך אמירת שבח ותודה. 

סיפור 6 | יחידה 1

קריעת ים סוף. שירת העבדים.

עם ישראל חווה תהליך שהחל מירידה גדולה בשעבוד מצרים, ועד לשיא גדול, בצאתו ממצרים לאחר עשר המכות. בתוך תקופה זו, העם חווה גם עליות וירידות וקשיים שונים. 

השיא שהיה ביציאת מצרים לא נמשך לאורך זמן. 

ה' הקשה את ליבו של פרעה והוא רדף אחרי עם ישראל למדבר. עם ישראל הרגיש פחד גדול : 

שמות יד,י:  "וַיִּירְאוּ מְאֹד". ראב"ע מתאר את הפחד של עם ישראל כמצוקה נפשית של עבד הפוחד מאדוניו.  "כי המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו?…" ניתן לראות בקריאת הפסוקים, שיש דגש חזק בפסוקים על פחד ממצרים, ופחד מכוחם של המצרים. בני ישראל עדיין ראו את עצמם כעבדים של המצרים וחששו מאד מפניהם.

במהלך סיפור יציאת מצרים, כפר פרעה בקיומו של ה'. מכות מצרים הוכיחו את מציאתו ועוצמתו. בסיפור שלפנינו, מאבק זה מגיע לשיאו. ה' מכה בעוצמה הצבאית של פרעה מלך מצרים –  מרכבות פרעה וחילו. 

ה' חולל את נס קריעת ים סוף, וטביעת המצרים לעיני כל ישראל. תגובת עם ישראל היתה: אמונה – "וַיַּאֲמִינוּ בה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (שמות יד:לא) ושירה ושבח לה' : "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה'.." (שמות טו,א) הפחד מהמצרים התחלף לפחד ויראת ה' ומשה בסוף הפרק.

כדי לזכור נס זה, ואת ההודיה שבאה בעקבותיו, נקבעה שירת הים כחלק מהתפילה היומית. 

 

רקע להוראת היחידה

"וַיּוֹשַׁע ה'בַּיּוֹם הַהוּא אֶת יִשְׂרָאֵל מִיַּד מִצְרָיִם וַיַּרְא יִשְׂרָאֵל אֶת מִצְרַיִם מֵת עַל שְׂפַת הַיָּם"

שמות יד:ל

פעילות פתיחה

מצרים רודפים אחרי ישראל

בפתיחת השיעור נלמד את ההתרחשות שהייתה מיד לאחר יציאת מצרים. (פרק יד פסוקים א-יד)

התרחשות האירועים הייתה: 

  • ה' הקשה את לב פרעה
  • מצרים רדפו אחרי בני ישראל
  • תחושת הפחד העצום שחשו בני ישראל.

 

ניתן ללמד את רצף האירועים על ידי צפייה יחד באחד מקטעי הסרטונים הבאים: 

 

https://www.youtube.com/watch?v=TzRrEgkfhG8

https://www.youtube.com/watch?v=j3CANELyPo0

בעקבות הצפייה בסרטון ניתן לשאול- 

  •  אילו נקודות בולטות בסרט?
  • ניתן לשאול את התלמידים: מה לדעתכם מפחיד את ישראל? בחרו במרכיב אחד שנראה  בעיניכם מפחיד במיוחד . (ניתן לעשות ענן של מילים על הלוח) .

ניתן לדבר על העצמה המצרית (מרכבות וסוסים לעומת בני ישראל שהולכים ברגל ועם עגלות קטנות) , הפחד הגדול של בני ישראל כאשר הם רואים את המצרים רודפים אחריהם, הויכוח עם משה. האמונה של משה בה'. 

 

לחילופין במידה ולא רוצים להראות את הסרט, ניתן לקרוא את הפסוקים ולדון בירידה ובפחד של העם בעקבות רדיפת מצרים בדף העבודה המצורף.

 

מתמודדים עם הפחד

בפתיחה זו ראינו את הפחד הגדול שעם ישראל שרוי בו בעקבות רדיפת המצרים אחרי בני ישראל. בפסוקים כתוב  שהמהלך הזה מתוכנן על ידי האל כדי להגדיל את ידיעת ה' בעולם.

"וידעו מצרים כי אני ה'" (שמות יד, ד) 

 (ייתכן שהמהלך גם עזר לבני ישראל להתמודד יחד כעם, עם מצבים קשים.)

נדון בכיתה  בשיטת "back to back".  בלחיצה על המילים ניתן להגיע להסבר על הפרקטיקה. 

נשאל את התלמידים: 

  • בסיטואציה מפחידה (לדוגמא הליכה במקום לא נעים בחושך לבד, או כל סיטואציה שמפחידה אותך) איך אתה מתמודד? 

ניתן לתת אפשרויות שונות: 

  • בורח, מסיח את דעתי
  • מתפלל
  • משתדל להימנע ממצבים שמפחידים אותי
  • נעזר במישהו

לאחר שהתלמיד חושב במשך דקה או שניים על הסיטואציה, הוא משתף בשלב הבא את החבר בסיטואציה או בהתמודדות שלו עם סיטואציה, ושומע מהחבר איך הוא מתמודד.

ניתן לדבר גם במליאה עם התלמידים על כך שכל אדם מרגיש פחד בסיטואציות שונות. וניתן לדבר על דרכים להתמודד עם פחד:

  • הצמדות לעובדות עוזרת לאנשים מסויימים לקבל "פרופורציה" על הפחד.
  • אמונה עוזרת בכך שיש מישהו שמנהל את הדברים.
  • קשר עם אנשים ותקשורת על נושא הפחד יכול להפחית אותו וכו'.

העשרה: 

ניתן להפנות את התלמידים למדרש מרתק שעוסק בתגובות שונות של קבוצות בתוך עם ישראל, שהתווכחו ביניהם כיצד יש להגיב בסיטואציה שאליה עם ישראל נקלע. 

כל קבוצה חשבה להתמודד אחרת עם המצב הבלתי אפשרי שבו מצרים רודפים אחרי בני ישראל, והים סוגר עליהם מהצד השני.  מה ניתן ללמוד ממדרש זה? דף העבודה עם המדרש והשאלות כאן. 

  • ניתן לדון עם התלמידים בעקבות המדרש על מצבים נוספים בהיסטוריה היהודית בהם היו התלבטויות מסוג זה. למשל: כאשר הרומאים צרו על ירושלים היו כיתות שונות. חלקם רצו להילחם ברומאים ולא להיכנע, חלקם חשבו שכדי לא לאבד את הכל צריך לנסות לדבר עם הרומאים. 
  • כדאי לשקול להתייחס לקונפליקט עכשוי כגון מלחמת חרבות ברזל, או קונפליקט שיש בבית הספר ולהדגיש כיצד יש דיעות שונות ומנוגדות. חשוב להדגיש שעל אף שהדיעות מנוגדות והויכוח קשה, כל קול הוא בעל משמעות וחשיבות, וחשוב לשמור על שיח מכובד, ועל דרך נעימה לומר את הדברים. 
  • שימו לב שבדף העבודה על המדרש יש במדרש שני חלקים. חלק שבו כתוב את העמדה של כל כיתה (מסומן בבולד), וחלק שבו יש התייחסות לתגובת ה' לכל כיתה (בכתב רגיל) . ניתן לקצר ולהתייחס רק לעמדות הכיתות, או להרחיב ולהתייחס לתגובת ה' לכל כיתה.
  • את הדיון בעקבות הכיתות השונות ניתן לנהל בין הקבוצות כפי שכתוב בדף העבודה, או לחילופין ,לעשות אותו כדיבייט. (עוד פרטים על פרקטיקת דיבייט תוכלו לקרוא כאן).

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

קריעת ים סוף לימוד התרחשות הנס. (שמות יד: טו-לא)

התלמידים מתחלקים לחברותא כדי ללמוד את מהלך העניינים הניסי והמדהים של קריעת ים סוף: 

פעילות בחברותא בדף העבודה הזה.

ניתן לסכם במליאה את המהלך הנפשי שעברו עם ישראל בעקבות קריעת ים סוף. מעבר מפחד של עבדי מצרים, לפחד ואמונה בה' ובמשה עבדו. 

  • ניתן לקיים דיון פתוח עם התלמידים על משמעויות שונות של פחד חיובי ופחד שלילי. (פחד מליפול ממקום מאד גבוה הוא פחד חיובי, פחד ויראה מה' הוא פחד חיובי וכן הלאה) . 
  • ניתן להשתמש בפרקטיקת "דיבייט" על מנת לשאול את השאלה: האם פחד הוא חיובי או שלילי? 

(לחיצה על המילה דיבייט תביא אתכם לתיאור מפורט של יישום הפרקטיקה.)

  • אפשר לשאול את התלמידים: למה לדעתכם ה' הביא את בני ישראל לים סוף ולא רק דאג לכך שיצאו ממצרים ללא קריעת הים?  מה תרמה קריעת ים סוף?

 

תגובת העם לנס: שירת הים (שמות טו: א-כא) 

 

לאחר שבני ישראל חוו את החויה העוצמתית והמדהימה של נס קריעת ים סוף, מתואר מייד שמשה ובני ישראל, וכן מרים וכל הנשים, פורצים בשירה גדולה. 

"אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַה' וַיֹּאמְרוּ לֵאמֹר 

אָשִׁירָה לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם." 

גם הנשים שרות את שירת הים: "וַתִּקַּח מִרְיָם הַנְּבִיאָה אֲחוֹת אַהֲרֹן אֶת הַתֹּף בְּיָדָהּ וַתֵּצֶאןָ כׇל הַנָּשִׁים אַחֲרֶיהָ בְּתֻפִּים וּבִמְחֹלֹת. (כא) וַתַּעַן לָהֶם מִרְיָם שִׁירוּ לַה' כִּי גָאֹה גָּאָה סוּס וְרֹכְבוֹ רָמָה בַיָּם."

 

(כדאי להסביר לתלמידים את הניגוד בין "גאה גאה"  ה' – גבוה ורם, מול "סוס ורוכבו רמה בים" של מצרים שהושלך לים וירד למעמקים. ) 

 

  • ניתן לשלוח את התלמידים לשנן את הפסוק הראשון של שירת הים – אשירה לה' כי גאה גאה סוס ורוכבו רמה בים.
  • אפשר לשלוח את התלמידים לשמוע את שירת הים במנגינה כאן
  • ניתן לשלוח את התלמידים לסידור תפילה לחפש את שירת הים. או לחילופין לשלוח אותם לסידור וירטואלי ברשת כאן

אם התלמידים אומרים יום יום את שירת הים מומלץ לעבור איתם על השירה ולהסביר אותה בלשון פשוטה.

 

  •  ניתן לשאול – 
  • מדוע לדעתכם מכל קטעי התנ"ך, ואפילו מכל הסיפורים המתארים את יציאת מצרים, דווקא אומרים כל יום בסידור את שירת הים? מה היא מזכירה לנו? ואיך היא רלונטית לחיים שלנו בכל יום?  

(שירת הים מזכירה לנו את נס יציאת מצרים, היא מזכירה לנו את ערך אמירת התודה, יכולתו המוחלטת של ה' ואת שלטונו בעולם. 

היא רלוונטית לחיים שלנו כל יום כדי שנחשוב על ערכים של השגחת ה', הקשר שלנו עם ה'.)

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

ערך אמירת התודה

לסיכום נדגיש את ערך אמירת התודה. לאחר נס קריעת ים סוף עם ישראל ביטאו את התודה הגדולה על ישועתם הפיזית, והכרת מלכותו של ה' בשירה ובריקודים. נדגיש שכאשר אנו אומרים תודה אנחנו מכירים בטובה הגדולה שאחר עשה עבורנו. כמובן שאמירת תודה לאדם משפיעה לטובה על האדם שמודים לו, אך היא גם משפיעה רבות על האדם המודה. התודה גורמת למודה להעלות למודעות את הטוב שעשו בשבילו – (הודאה גם מלשון 'מודה על האמת') ומגבירה את השמחה וההערכה לטובה שעשו לו.

פעילות סיכום לתלמידים

מודעות מביאה להודיה.

התלמידים ישתמשו בפרקטיקת חשיבה, ציוות, שיתוף (Think, pair, share)

השאלה הנשאלת היא: 

תחשוב על מישהו שעשה לך טובה כלשהיא בשבוע או בחודש  האחרון.

תכתוב מי זה היה, מה היתה הטובה, ואיך היית רוצה להודות לו עליה?

שתף את בן הזוג שלך במה שכתבת. 

תוכל לשאול את בן הזוג על הבחירה שלו: 

  • למה בחרת את הדמות הזו דווקא? 
  • האם הדמות הזו עושה לך טובות באופן קבוע? 
  • האם יש דמות דומיננטית בחיים שלך שעושה עבורך הרבה טוב? מי היא, ומה הטוב שהיא עושה לך?
  • האם השיחה הזו גרמה לך להעריך את הדמות הזו יותר?

 

המורה אוסף את התלמידים ויכול להעלות את השאלות הבאות:

  1. האם יש דמויות מרכזיות שייתכן שתלמידים רבים בחרו? (ה', הורים, חבר טוב וכו') 
  2. האם מחשבה והכרה בטוב גורמת להערכה גדולה יותר של הדמות המיטיבה?

ניתן לומר ששירת הים ביטאה הערכה, הערצה, ותודה לאל על הנס הגדול שהוא עשה עם בני ישראל ביציאת מצרים, ותוך כדי השירה עם ישראל גם מבטא את ההבנה ש "ה' ימלוך לעולם ועד" אמונה במלכותו של ה' על עם ישראל. 

 

ביטויו של הנס בשירת הים מלווה  אותנו בכל יום, ובמיוחד בליל הסדר כאשר אנו נזכרים בעיקר היהודי של האמונה בה', ובכל הטובות שהוא עושה עבורנו בכל יום.

 

העמקה: 

מה שלא ידענו על אמירת "תודה" ! 

ניתן לשלוח את התלמידים למאמר קצר של הרב יונתן זקס בנושא התודה, ולאחריו משימת כתיבה קצרה

סיכום למורה

השיעור פתח בפחד וחשש גדול מהשליטים המצרים, והסתיים ביראה ושמחה גדולה על שליטתו של ה'.

נס קריעת ים סוף הוא נס גלוי וחד פעמי שמביא את עם ישראל להכרה מוחלטת של גודלו של ה', והודיה אליו ולשליחו משה. עבדות מצרים מתבטאת בצער ופחד, לעומת עבדות ה' שמתבטאת בשמחה ובריקודים.

 

 

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

תפריט נגישות