נקשיב, נשמע, נפעל!

עשרים דורות עברו מבריאת העולם ועד לאברהם אבינו.
מתוך עשרים הדורות, ה' דיבר רק עם כמה אנשים בודדים: אדם וחווה, נח, ואברהם.
איננו יודעים מדוע ה' בחר לדבר דווקא איתם,
אבל לאורך סיפור אברהם ושרה נאסוף תובנות בדבר התנהגותו,
ואישיותו המיוחדת של אברהם, שייתכן שהביאה לבחירתו,
וגם הביאה לכך שדווקא הוא "שמע" את דבר ה'
ופעל לכך שהעולם יכיר וידע שה' הוא האלוקים. 

הסיפור הזה שייך גם לנו. אם נקשיב היטב, נוכל לשמוע את האמת והדרך הנכונה ללכת בה,
ואולי נצליח ללכת צעד נוסף וגם להתחיל לפעול כדי להגשים את הדרך.

מטרות הידע של היחידה

  • התמצאות בתחילת ספר בראשית. מבריאת העולם עשרים דורות עד אברהם.
  • היכרות עם שושלת משפחתית של אברהם
  • לימוד ההתגלות הראשונה של ה' לאברהם: "לך לך" 

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

מיומנויות בין-אישיות: תרגול מיומנויות תקשורת חיוביות ופרודוקטיביות, עבודת צוות, מעורבות חברתית ותחושת שייכות חברתית. קבלת החלטות אחראית: זיהוי בעיות, ניתוח פתרונות אפשריים, ניסיון לפתור בעיות תוך תרגול מיומנויות רפלקטיביות ואחריות חברתית ומוסרית.

בראשית יא:כו-יב:ה

ביחידה זו, נתחיל ממבוא כללי קצר על ספר בראשית, ונתמקד בחלקו הראשון שמבריאת העולם ועד לאחר המבול והדורות שלאחר נח. בתרשים ספר בראשית, נראה היכן אנו נמצאים בסיפור, ונפגוש לראשונה את משפחת אברהם ואת אברהם עצמו. 

לאחר היכרות עם העץ המשפחתי של אברהם, נגיע להתגלות ה' לאברהם וליצווי "לך לך". נדון במשמעות העובדה שאברהם עזב את עברו ומשפחתו, והלך לארץ כנען. נעיין במפה של המזרח התיכון הקדום ונראה את המסע של משפחת אברהם מאור כשדים לחרן ואז לכנען. נעלה את השאלה מדוע ה' בחר דווקא את אברהם ונשאל איזו משימה ה' רוצה שאברהם יבצע? במהלך כל סיפור אברהם ושרה ננסה לענות על שאלה זו דרך עיון מעמיק בהתנהגותו של אברהם. 

שימו לב. שיעור זהו מאד עשיר. כל מורה, על פי שיקול דעתו יחליט אילו חלקים מתוך השיעור ללמד, וכמה זמן להקדיש לשיעור; יש לציין שליבת השיעור היא הפניה לאברהם "לך לך", ותגובתו של אברהם. 

כל יתר החלקים (ההקדמה, ההרחבה על סיפורי עליה מתקופות שונות), הם לשיקול דעת המורה האם ואיך ניתן לשלב בכיתה. 

1:1

מי היה אברהם? למה דווקא הוא?

סיפור גדול – סיפורי משנה – הקשר לסיפור הגדול – 

אברהם אבינו ושרה אמנו התחילו את שושלת האבות והאמהות של כל עם ישראל לדורותיו. 

מעשיהם והסיפור שלהם מהווים מודל ודוגמא עבורנו בכל הדורות, בבחינת "מעשה אבות – סימן לבנים" (רעיון זה מובא כבר בב"ר מח:ז, ובפירוט בדברי הרמב"ן בפירושו על אברהם אבינו בבראשית יב:ו). 

לכן, הסיפור של אברהם ושרה, במובנים רבים הוא הסיפור של כל אחד מאיתנו בכל דור ודור. 

דרך הסיפורים המתוארים בתורה, נלמד על ההתמודדות של אבותינו עם אירועים שונים, דילמות וקשיים שהיו להם, רגעי קושי ורגעי שיא. 

מעבר לכך שתוכן הסיפורים מרתק, בעומק של כל סיפור יש מסרים חשובים שנוכל לקחת איתנו לחיים. 

 

בריאת העולם וסיפורו של נח, היו סיפורים דרמטיים- שהשפיעו על כל היקום, ארכו שנים רבות, והיו סיפורי "מאקרו" סיפורים דרמטיים וגדולים.  סיפורים אלו תוארו ב – 11 הפרקים הראשונים של ספר בראשית.

כעת, מפרק יב והלאה, אנו צוללים לסיפורים "אנושיים" יותר המתמקדים ביחסים בין אנשים, וקבוצות. אולי זה נראה פחות דרמטי מסיפורי הבריאה והמבול, אך אופיו של סיפור אנושי ואישי דווקא מעצים את חווית הקשר של הלומד לאירועים השונים והיכולת שלו להזדהות וללמוד ממנו שיעורים לחיים. 

ניתן גם להתבונן בסרגל של כל ההיסטוריה ולהבחין שספר בראשית הוא כמעט 2000 שנה, ולאחר מכן הסיפורים הבאים מסופרים בקצב איטי יותר. להתבוננות בסרגל התנ"ך לחצו כאן. 

רקע להוראת היחידה

וַיֹּאמֶר ה' אֶל אַבְרָם לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ.

בראשית יב:א

פעילות פתיחה

היכן מתחיל הסיפור?

1. תרגול בשיטת "כיתה הפוכה"- לימוד עצמי לפני השיעור.

על מנת שהתלמידים יסקרו את מה שהתרחש בספר בראשית מתחילתו ועד לסיפור אברהם, נפנה את התלמידים למספר דפי עבודה ומשחקים לימודיים שבהם יעסקו לפני השיעור

להלן הצעות למספר פעילויות שייעשו כהכנה לשיעור בעזרת פרקטיקת "הכיתה ההפוכה".

פעילויות אלו מופיעות בקובץ "היכרות עם ספר בראשית".

  • התלמידים יתחילו מעיון בסרגל ספר בראשית. מתוך עיון בסרגל, ניתן ללמוד שרוב הספר אינו עוסק בבריאת העולם אלא בסיפורי האבות. הסרגל מאפשר הבנה בסיסית של הנושאים הקיימים בספר. לאחר מכן, הם ישחקו במשחק שנועד להעמיק מעט בנושאים שבתחילת ספר בראשית, ולבסוף יתבקשו להכין בעצמם פרומפט ל AI לנושאים שבתחילת ספר בראשית.

המורה יכול להעזר כאן בהסבר קצר של כיצד מכינים פרומפט ל- AI  ובאילו תכנות חינמיות ניתן להשתמש על מנת ליצור תמונה. התלמידים יכינו את התמונות וישתפו אותן במצגת שיתופית זו.

(במקרה והתלמידים אינם יכולים לעבוד עם AI ניתן לחפש תמונות מתאימות לנושאים ברחבי הרשת.)

  • לאחר מכן, הלימוד יתמקד בנושא התולדות מבריאת העולם ועד לאברהם, והעץ המשפחתי של משפחת אברהם. להלן קישורים למשחקים השונים:
  1. 10 דורות מאדם הראשון עד נח
  2. משחק תרגום שנות חיים למספרים.
  3. בניית העץ המשפחתי.
  • המורה מוזמן להפנות את התלמידים למקורות נוספים המסבירים לתלמידים את הרקע ההסטורי מבריאת העולם עד לאברהם אבינו.
  • המורה יחליט אם הוא רוצה לתת לתלמידים את כל המשחקים או לבחור משחקים מסויימים, על פי שיקול דעתו, הזמן העומד לרשותו, ורמת התלמידים. 


2. דיון במליאה – הרקע לסיפור  אברהם

לאחר שהתלמידים הכינו לפני השיעור את הרקע לסיפור אברהם, ניתן לחזור איתם בכיתה ולדון על עיקרי הדברים: 

  • מהם 2-3 האירועים ההיסטוריים הגדולים ביותר המופיעים בספר בראשית עד לאברהם אבינו? (בריאת העולם, חטא אדם הראשון, מבול, מגדל בבל- ניתן להציג על הלוח את התוצרים של AI שהתלמידים יצרו במצגת השיתופית.) 
  • כמה דורות עברו מבריאת העולם ועד לאברהם אבינו? ועם כמה ה' דיבר? מדוע לדעתכם?

 כמה מהדמויות בעשרים הדורות מוכרות לעולם? למה כל כך מעט דמויות מוכרות? 

תשובה אפשרית למורה: יתר הדמויות לא נבחרו על ידי ה' "לשחק תפקיד מרכזי" בהסטוריה של עם ישראל. כנראה שאדם וחוה, נח ואברהם אבינו היו אנשים מיוחדים במינם שאיתם ה' בחר לדבר.

  • התלמידים ישתפו כיצד חילקו את כל הסיפורים לסיפורים "כלל עולמיים" ולסיפורים "פרטיים -משפחתיים". 
  • המורה ידגיש את העובדה שהיו כישלונות רבים לאורך ההסטוריה החל מחטא אדם הראשון, רצח הבל על ידי קין, מעשי החמס של דור המבול וחטא דור הפלגה.  למרות הכשלונות, ה' פנה לאברהם שהתחיל את דרך האמונה בה' לכל העולם כולו. 

לעיתים אדם אחד יכול להביא מרפא ותיקון לעולם.  מכאן ניתן גם להבין טוב יותר מדוע מתוארים מעשי האבות בצורה מפורטת מאד בספר בראשית, לעומת תיאורי הבריאה וחטאי הדורות הראשונים המתוארים בקצרה.

ניתן להביא את דברי הרב זקס בעניין זה, שהתורה מלמדת אותנו  על אמונתו של האלוקים באדם. (למורים: ניתן לראות פירוט לדבריו בסרטון של הרב זקס, כאן

3. תחילתו של אברהם- על המפה: 

לאחר שראינו את הרקע לסיפור  אברהם, ולמדנו על משפחתו, נתמקד בסיפור אברהם מנקודת מבט גאוגרפית. נבחן מאיפה מגיעה משפחת אברהם, אילו אירועים התרחשו באור כשדים, ואילו אירועים התרחשו בחרן. נשרטט את המסלול של משפחת אברהם מאור כשדים לחרן, וננסה להבין מדוע משפחת אברהם לא הלכו ישירות מאור כשדים לכנען (שהיא דרך קצרה יותר). 

הבנה זו של התרחשות האירועים על המפה תעזור לנו להבין את קושי הנסיון הראשון של אברהם -עזיבת חרן אל הלא נודע. 

הפעילות נמצאת בדף העבודה "תחילתו של אברהם על המפה"

דף העבודה כולל שאלת חשיבה על הדרך הארוכה שעשו משפחת אברהם מאור כשדים לחרן כדי להגיע לכנען. הסיבה לכך היא, שהמסע דרך חרן איפשר הליכה לאורך מקורות מים הנצרכים מאד לצורך שתיה, רחצה, וכו'. הליכה זו אורכת מספר חודשים ויכולה להיות מסע קשה מאד עבור משפחה גדולה.

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

* לימוד הסיפור:  

כעת נלמד את ההתגלות הראשונה של ה' לאברהם בחרן. נפנה את התלמידים ללמוד בחברותא את תוכן ההתגלות, ואת המשמעות שלה. הדרישה לעזוב את חרן וללכת אל הלא נודע, והברכות שה' הבטיח לאברהם.
פעילות בחברותא נמצאת בדף-
התגלות ה' לאברהם- לך לך!

דיון סיכום לחלק זה: 

ראינו שה' ציוה את אברהם ללכת ולעזוב את ארצו, מולדתו ובית אביו וללכת אל הלא נודע. 

ה' גם הבטיח לאברהם שיהפוך אותו לעם גדול, יברך אותו, ששמו יתפרסם ושהוא יהיה לברכה בפיהם של אנשים. 

ניתן לשאול את התלמידים: 

  • מה הכי קשה לעזוב? בית, מולדת (מקום בו נולדת), ארץ? משפחה? מדוע? 
  • לאור מה שלמדנו, מדוע ה' מבטיח דווקא הבטחות אלו? (רמז- מה חסר לאברהם בשלב זה של חייו?)
  • מדוע לדעתכם ה' בחר דווקא את אברהם? 

(תשובה אפשרית למורה: אולי אברהם היה בעל מידות מיוחדות, אולי זו החלטה של ה' שאיננו יודעים את סיבתה, וכו', בחלק הבא של השיעור נדון לעומק בשאלה זו). 

  • המורה אף יכול להעלות את העובדה שתרח התכוון להגיע לכנען, אך נשאר בחרן, גם לאחר שאברם המשיך לכנען. תרח רצה להגיע לכנען, מדוע נעצר בחרן? 

תשובה אפשרית: תרח 'נתקע' בחרן אולי בגלל עייפות מהדרך, אולי בגלל שגשוג שהוא פגש בה.  ניתן להראות תמונת לויין של חרן כאשר רואים שזהו איזור פורח ומשגשג. 

הרחבה- לאחר לימוד על הציווי של ה' לאברהם לעזוב את חרן וללכת אל הלא נודע, נלמד מספר סיפורים מעוררי השראה של עליית יהודים לארץ ישראל בתקופות שונות. ניתן ללמוד את הסיפורים בצורת ג'יגסו. 

בלימוד זה התלמידים יחוו את התמודדות הדמויות עם קושי של עזיבת מקום בטוח, עם קשיים רבים במהלך הדרך לארץ ישראל, קשיי ההתאקלמות בארץ ומעל הכל האושר והגאווה על ההגעה והעליה לארץ. 

התלמידים יתבקשו לשתף סיפורים משפחתיים או מוכרים נוספים בנושא זה.  לימוד על הדמויות נמצא בדף העבודה "לך לך"- מעשה אבות סימן לבנים


לאחר הלימוד של כל קבוצה, הקבוצות יתערבבו וילמדו אחד את השני את סיפורי העלייה השונים, התלמידים יסכמו את הלימוד בעזרת
הטבלה הזו. המורה יחלק לתלמידים פלקטים בהם התלמידים ישתפו סיפורים משפחתיים או מוכרים של עלייה לארץ. הסיפורים ייתלו בקיר הכיתה. ניתן לשים במרכז הסיפורים את סיפור אברהם- עם הפסוקים של "לך לך". 

 

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

סיכום השיעור

אחרי שדיברנו על ההתגלות של ה' לאברהם ("לך לך מארצך, וממולדתך ומבית אביך)  וההבטחות שה' נתן לו. (אעשך לגוי גדול, אברכך, היה ברכה). 

איך אברהם הגיב לכל זה? 

וַיֵּלֶךְ אברהם כַּאֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלָיו ה' 

וַיֵּלֶךְ אִתּוֹ לוֹט 

וְאברהם בֶּן חָמֵשׁ שָׁנִים וְשִׁבְעִים שָׁנָה בְּצֵאתוֹ מֵחָרָן. (בראשית יב:ד)

  • למה התורה מספרת הגיל שלו? האם הגיל של אברהם משנה את הקושי של הנסיון? 
  • למה אברהם נבחר להיות האדם שה' מדבר איתו? 

איך אברהם שמע שיש ה' בעולם?

נשתמש בפרקטיקת "think pair share" ונפנה את התלמידים למדרש בנושא, או לחילופין לקטע קצר של הרמב"ם המתאר את התהליך שעבר אברהם אבינו בדרך לאמונה בה'. 

התלמידים יכולים לעשות תרגיל חשיבה ושיתוף, כפי שמופיע בדפי העבודה. 

לבסוף, ניתן לשתף את הרעיונות של התלמידים עם כל הכיתה.

משימת אתגר:

לתלמידים בוגרים או מתקדמים, ניתן להביא קטע קצר מאד מתוך ה"שפת אמת" על אברהם אבינו, והבחירה בו: 

"נראה כי זה עצמו השבח ששמע זה המאמר "לך לך" 

"שנאמר מהשם יתברך לכל האנשים תמיד… 

ואברהם אבינו שמע וקיבל" (שפת אמת בראשית פרשת לך לך)

המקור במילים שלנו- 

אברהם אבינו היה מיוחד בכך ששמע את דברי ה' שאמר "לך לך". 

ה' תמיד מדבר עם כל האנשים בכל הזמנים, אבל אברהם היה מיוחד בכך ששמע את קולו של ה' ועשה מה שה' אמר" 

לפי דברי השפת אמת ה' משמיע את קולו בעולם כל הזמן.(הקול שמסביר לנו איך נכון להתנהג, מה נכון לעשות)  ולכולנו יש  את היכולת לשמוע. השאלה היא האם אנחנו מקשיבים? האם אנחנו עושים את הדבר שנראה לנו נכון לעשות או שיותר קל לפעמים להתעלם מהקול הזה? 

דיון: 

נדון עם התלמידים ברעיון שאברהם אבינו, הסתכל על העולם, הקשיב, שאל שאלות, ובחן את המציאות. ולאחר מכן שמע את דבר ה'.

המורה ישאל את התלמידים: 

  • ביום יום של החיים, האם לפעמים אתם מסתכלים סביב על הבריאה, הטבע וכו' וחושבים שזה לא קורה לבד? שואלים שאלות?
  • לאחר שלמדנו את הסיפור על אברהם אבינו, שחקר והאמין בה', קיבל נבואה ללכת לכנען, ולמרות הקושי הוא קם והלך לארץ כנען. 

האם גם לכם קורה לפעמים שאתם יודעים מהו הדבר הנכון לעשות בסיטואציה מסויימת, אבל לא בטוחים אם יש לכם את הכח/ היכולת לעשות את הדבר הזה? נסו לשתף בדוגמאות. 

משימה בהמשכים: 

  • במהלך כל סיפורי אברהם, נבנה יחד עם התלמידים "תמונה" של דמותו של אברהם אבינו. המורה יכול לעשות לוח שיתופי או מצגת או פלקט פיזי התלוי בכיתה שישמש במהלך כל תקופת לימוד סיפור אברהם. 

התלמידים בסיום כל שיעור יוסיפו תשובה לשאלה: "מה למדתי על אברהם בשיעור זה?"

 

סיכום למורה: 
פתחנו את השיעור עם לימוד עצמאי של מבנה ספר בראשית, משחק הכנת איורים באמצעות AI על הנושאים השונים בספר. התלמידים שיחקו ולמדו את עשרים הדורות שמבריאת האדם ועד לאברהם, וכן משחק היכרות עם העץ המשפחתי של משפחת אברהם. בהמשך, המורה דן עם התלמידים על המשמעות של העובדה שרוב ספר בראשית עוסק בסיפורי האבות ולא בבריאת העולם, והדגשנו שעובדה זו שופכת אור על חשיבות סיפורי האבות ומעשיהם. למדנו את המסלול על המפה שעשתה משפחתו של אברהם מאור כשדים לחרן. העמקנו בציווי של "לך לך", מה זה דורש מאברהם אבינו, מה מבטיח לו ה'. כהעשרה הצענו סיפורי עליה שונים מתקופות שונות.
(המהווה המשך לצו "לך לך" בתקופות שונות בעם ישראל). בסיכום השיעור למדנו מדרש או קטע מתוך הרמב"ם על אופן הגילוי של אברהם את האל. לבסוף התייחסנו לשאלה שתעלה במשך כל הסיפור – "מדוע דווקא אברהם" , ותשובה אחת אפשרית היא משום שהוא שמע את קולו של ה', וביצע את מה שה' ציווה אותו לעשות למרות הקושי. 

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

תפריט נגישות