הכנסת אורחים ונתינה - בונים את העולם

אברהם ושרה מהווים מודל להכנסת אורחים ולעשיית חסד.  גם את אופן עשיית החסד אפשר ללמוד מאברהם- עשייה בזריזות ובצניעות וגם כשלא תמיד נח. 

מה נכלל בעשיית חסד? מה זה עושה לנותן? והאם יש גבולות לעשיית חסד?

מעניין לראות שבפרק הזה שבו רואים את אברהם אבינו יוצא מגדרו בהכנסת האורחים, הוא מקבל את בשורת לידת יצחק מאותם שליחים ממש. 

מטרות הידע של היחידה

  1. התלמיד יכיר את סיפור ביקור המלאכים באוהל אברהם ושרה בדגש על אריכות התיאור בתורה. 
  2. התלמידים ידעו את תגובתה של שרה והתייחסות הפרשנים לתגובה זו בהשוואה לתגובת אברהם לאותה בשורה.

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

מיומנויות בין-אישיות: תרגול כישורי תקשורת חיוביים ופרודוקטיביים, עבודת צוות, מעורבות חברתית ותחושת שייכות חברתית. מטרתו של אברהם היתה להכניס אורחים זרים ולכבדם במאכל ושתיה ובכך לעזור לזרים גמורים, שייתכן שאף אינם חולקים את השקפת עולמו. עובדה זו מעידה על תחושת שייכות ואחריות חברתית שהיתה לאברהם לכל אדם באשר הוא אדם. Interpersonal relationship skills: practicing positive and productive communication skills, teamwork, social engagement and a sense of social belonging.

בראשית פרק יח:א-טו.

ביחידה זו נלמד על ביקור המלאכים שבאו לבשר לשרה על לידת יצחק. 

נתמקד בפסוקים המדגישים את הכנסת האורחים המיוחדת של אברהם ושרה, ומה ניתן ללמוד ממנה. נרחיב בנושא החסד ואופן עשייתו, הגבולות של חסד ותרומת החסד למקבל ולנותן.

 בהמשך נלמד על הבשורה והשליחות שלשמה הגיעו המלאכים לאוהל אברהם ושרה, ונדון בתגובתה המופתעת של שרה לדברי המלאכים. נתייחס לצחוקה של שרה על הבשורה.

הערכים המרכזיים העולים מיחידה זו הם: 

  • חשיבות מצוות הכנסת אורחים, ודרך עשייתה: "אמור מעט ועשה הרבה".

3

ביקור המלאכים באוהל אברהם ושרה

ביחידות האחרונות שלמדנו, נחשפנו לאישיותו הייחודית ולגדולתו של אברהם אבינו. 

אברהם שמע את קול ה' והלך לכנען בצו ה', הוא ויתר ללוט ונתן לו לבחור את חבל הארץ שבו הוא העדיף לגור. למדנו על הָרֵעוּת והאחריות שהוא חש כלפי לוט במלחמת המלכים גם אחרי פרידתם, ועל כך שנחלץ לעזרתו ובאומץ לב נלחם נגד רבים כדי להצילו. לאורך מסעו של אברהם למדנו להכיר את האמונה הגדולה שלו בה', הדבקות שלו והרצון שלו לפרסם את האמונה הזו על ידי בניית מזבחות וקריאה בשם ה'. בשיעור זה נגלה טפח נוסף באישיותו ובמידותיו של אברהם ושרה. 

יחידה זו אינה עוסקת בעזרה לאדם מוכר, או קרוב משפחה אלא בעזרה אקטיבית לזרים גמורים. 

למרות שאברהם עבר ברית מילה זמן קצר קודם, ומן הסתם היה עדיין חלש ועייף מהאירוע, הוא לא נתן לעובדה זו למנוע ממנו עשיית חסד. התורה, שפעמים רבות חוסכת במילים, מתארת בהרחבה (בשבעה פסוקים!) את המאמצים של אברהם ושרה להביא את האורחים אליהם לאוהל, לדאוג להם להתערננות, ולסעודה מכובדת. הפסוקים מציגים את הפער בין מה שהם אמרו ("אמור מעט") לבין האירוח עצמו ("עשה הרבה") ובכך חושפים אותנו גם לאופן עשיית החסד הרצוי. הסיפור הזה הפך עבור כל עם ישראל למעיין "מדריך" להכנסת אורחים לדוגמא. 

נרחיב את היריעה ונדון במידת החסד המלווה אותנו, עם ישראל בניו של אברהם ושרה, ובמקום המרכזי שהחסד תופס בחיינו. בהמשך נתייחס לבשורת לידת יצחק ולתגובת שרה, ונשווה אותה לתגובתו של אברהם לאותה בשורה.

 

רקע להוראת היחידה

"וַיִּשָּׂא עֵינָיו וַיַּרְא וְהִנֵּה שְׁלֹשָׁה אֲנָשִׁים נִצָּבִים עָלָיו וַיַּרְא וַיָּרׇץ לִקְרָאתָם מִפֶּתַח הָאֹהֶל וַיִּשְׁתַּחוּ אָרְצָה."

בראשית יח:ב

פעילות פתיחה

"מתי בפעם האחרונה עשית משהו בשביל מישהו?"

בספר תהילים כתוב : "עולם חסד יבנה" (תהילים פט:ג)

הגדירו "חסד" ותנו דוגמאות לחסדים שונים. (ניתן להדגים זאת על לוח שיתופי דיגיטלי או לוח רגיל בכיתה. הדבר יאפשר לשמוע את כל הקולות בכיתה.)

בסרטון זה מוסבר כיצד ליצור לוח שיתופי. 

דוגמא לפאדלט :

חלקו את החסדים שכתבו לקטגוריות שונות. ניתן להעזר בקטגוריות אלה לדוגמא:

  • חסד בנפשו, בגופו או בממונו של אדם.
  • חסדים נדירים, תדירים.
  • חסדים לאנשים קרובים או לאנשים רחוקים וכו'.

שאלת חשיבה: מה מידת המשמעות של אופן עשיית החסד? האם העיקר הוא עשיית החסד עצמו או הדרך שבה עושים את  החסד? 

ניתן להזכיר את העובדה שהרמב"ם בהלכות צדקה אומר משפט מרחיק לכת על אופן עשיית צדקה:

"כָּל הַנּוֹתֵן צְדָקָה לְעָנִי בְּסֵבֶר פָּנִים רָעוֹת וּפָנָיו כְּבוּשׁוֹת בַּקַּרְקַע 

אֲפִלּוּ נָתַן לוֹ אֶלֶף זְהוּבִים אִבֵּד זְכוּתוֹ וְהִפְסִידָהּ."

כלומר הרמב"ם מדגיש שאופן עשיית החסד חשובה יותר מהחסד עצמו! 

בשיעור זה נראה את החסד שעשה אברהם, וגם נתייחס לאופן עשיית החסד שלו.

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

חלק א- הכנסת האורחים:

נלמד בחברותא את הפסוקים המתארים את פגישת אברהם עם המלאכים, והערכות אברהם לסעודה שתכנן להגיש להם. 

הפעילות נמצאת בדף העבודה כאן

הלימוד בחברותא מדגיש את אופן עשיית החסד של אברהם שבא לידי ביטוי בכך שמציע לאורחים מעט אך בפועל עושה הרבה יותר בשבילם, ואת קצב העבודה לקראת הכנת הארוחה לאורחים. (אברהם ממהר לדאוג לאורחים, אומר לשרה "מהרי", רץ בעצמו לבצע את ההכנות). 

בחברותא גם נעלה את שאלת היחס בין "אמירה" ו"עשיה" ברשתות החברתיות.

ואת העובדה שאברהם חשב על האחר במוקד עשיית החסד. (ולא על עצמו).

 

דיון

מעשה אבות סימן לבנים – עשיית חסד באופן מיטיב עם האחר. 

עשיית חסד המאפיינת את עם ישראל לאורך הדורות מתגלה באופנים שונים ובמעגלי החיים השונים. החל מהכנסת אורחים, מתן צדקה לעניים, ביקור חולים, מתן הלוואות, לווית המת, דאגה לנצרך וליולדת ועוד ועוד ובעצם בכל תחומי החיים. ברור לכולם שעשיית חסד היא דבר חיובי, אך ניתן לדון עם התלמידים בשאלות קצה הקשורות לחסד:

  • האם יש גבולות לחסד?  מה הם? חסד על חשבון עצמי. האם זה כדאי ועד כמה?
  • האם לפעמים נתינה שלא באה מרצון שלם היא עדיין טובה? ועדיפה על אי נתינה?

או לחילופין אפשר להראות את הסרטון הזה: Corto animado sobre empatía y solidaridad

או זה סרט נתינה הדדית

ניתן לשאול את התלמידים מה משותף לכל המקרים המופיעים בסרטון? 

[כמובן שהנתינה ואז המשך הנתינה, אבל גם רואים שמשהו השתנה אצל המקבל תשומת הלב שלו מתמקדת באחר].

  • חסד עם עצמי האם יש דבר כזה?

 

חלק ב- בשורת לידת יצחק

בחלק זה נלמד את בשורת לידת יצחק לשרה. נשתמש בבפרקטיקת "לספר סיפור" (תוכלו לקרוא יותר על פרקטיקה זו כאן). 

המורה יבקש מהתלמידים להסתכל בדף הנלווה לפסוקים תוך כדי שהוא מקריא את הפסוקים על מנת שהתלמידים ישתתפו באופן פעיל בשמיעת העלילה וניתוחה בזמן אמת. 

המורה יקריא את הפסוקים בצורה דרמטית (ניתן גם לשנות מיקום בעת קריאת הפסוקים כדי להדגים את תזוזת ה"מצלמה" בסיפור). המורה יעצור מדיי פעם כדי לתת לתלמידים למלא את אותו חלק בטבלה שלפניהם. המורה יכול להוסיף מילות הסבר על מושגים בפסוקים למשל- כעת חיה- בעוד שנה. "ושרה שומעת פתח האוהל והוא אחריו"- שרה עמדה כנראה בפתח של האוהל והמלאך שדיבר עמד עם הגב אליה ולכן לא ראה אותה. "אחרי בלותי" וכו'..

בכל מקבץ של פסוק או שניים התלמידים מתבקשים לכתוב איפה נמצאת ה"מצלמה" (כלומר מי מדבר עם מי, ומי בתמונה) וגם אילו רגשות הם חווים באותו זמן להערכת התלמיד לאור הסיפור.

ניתן להסביר שבפסוק טו לא ברור בדיוק מי הדובר שאמר "לא כי צחקת" ניתן לפרש זאת כאילו אברהם אומר זאת לשרה או שה' אומר לשרה.

 

הצעה לתשובות:

 

לאחר שהתלמידים מילאו את הטבלה, נבקש מהם לתת כותרת לסיפור. ניתן להם מספר "טיפים" להכנת כותרת שתהיה מעניינת ומעודדת לקריאה. (מפורט בדף). 

בנוסף נעודד את התלמידים לשאול שאלות שעולות אצלם לאחר קריאת הקטע. אם אלו שאלות הבנה, שאלות מחשבה ועוד. שאלות שניתן לשאול לדוגמא: 

  • מדוע שאלו המלאכים איפה שרה ובסוף בישרו לאברהם את הבשורה?
  • מדוע צחוקה של שרה מעורר ביקורת לעומת צחוקו של אברהם שלמדנו עליו ביחידה הקודמת שאינו מעורר ביקורת? (לשאלה זו נתייחס בקטע ההעשרה הבא).

נדגיש לתלמידים שאנו מעודדים שאלות, וכמובן לא ניתן במסגרת השיעור לענות על כל השאלות, אך ניתן לפתוח פתח ללימוד עתידי ולחשיבה עצמאית וסקרנית. 

(הצעה נוספת: תוכלו גם לעודד את התלמידים לצייר את הסיפור הזה או ליצור ב AI תמונה של הסיפור על ידי כתיבת פרומפט מתאים או להכין רשימת שאלות בתוך הפאדלט כפי שהדגמנו בתחילת השיעור.)

העמקה 1

ייתכן ותעלה השאלה: מדוע כאשר אברהם צחק, ה' לא הגיב בצורה ביקורתית על הצחוק, ואילו לצחוקה של שרה ה' הגיב: "למה זה צחקה שרה… היפלא מה' דבר?" 

הפרשנים מציעים מגוון תשובות לשאלה זו. ניתן להפנות את התלמידים ללימוד בחברותא בנושא צחוקו של אברהם וצחוקה של שרה. (לתשומת לב המורה- לימוד פרשנות כאן הוא ברמה יחסית גבוהה וכדאי לשקול התאמה לכיתה).

 

 

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

אפשרות א:

לאחר שהתייחסנו ביחידה זו לנושא עשיית חסד באופן מעמיק אך תיאורטי, ננסה להתייחס לנושא גם בצורה מעשית. 

נשאל: כמה עשיית חסד היא חלק מהחיים היום יומיים שלך? איזה חסד תוכל להוסיף בקלות ללוח הזמנים שלך?

נסו לערוך רשימה משותפת של דרכים מעשיות להוסיף בעשיית חסד. 

תוכלו להעזר בשאלות הבאות:

  • מה אני יכול לתת? איפה החוזקות שלי?
  • איזה סוג של עשיית חסד נגיש לי ביום יום? (בית חולים קרוב, מקום התנדבות נגיש, צרכים שאני מזהה בסביבתי)
  • ישנו משפט עממי מוכר: "צדקה מתחילה בבית" ובמקורותינו "עניי עירך קודמים" – האם יש בסביבתי הקרובה מישהו שזקוק לעזרתי?

 

אפשרות ב:

חפשו ברשת, או שתפו את חבריכם בדמות או בארגון שעוסק בחסד. תארו את פועלם העיקרי ואת תרומתם לחברה.  שתפו את רעיונותיכם בקובץ משותף. 

ניתן לתת מספר דוגמאות:

 

  • לגרסה העברית: מפעל החסד של חנוך דאום עבור החיילים במלחמה. חנוך הרגיש את השטח בזמן המלחמה בצורך של החיילים המשרתים במילואים בעזרה בפרסום המקצועות שבהם עוסקים שנפגעו בעקבות המלחמה והוא ואשתו ומתנדבים נוספים פתחו קבוצה הנקראת "מחבקים מילואימניקים" , תוכלו להתרשם מהעשייה שלהם בלינק הבא: https://miluim.hanochdaum.com/hamal/

משימה בהמשכים: 

  • במהלך כל סיפורי אברהם, נבנה יחד עם התלמידים "תמונה" של דמותו של אברהם אבינו. המורה יכול לעשות לוח שיתופי או מצגת או פלקט פיזי התלוי בכיתה שישמש במהלך כל תקופת לימוד סיפור אברהם. 

התלמידים בסיום כל שיעור יוסיפו תשובה לשאלה: "מה למדתי על אברהם בשיעור זה?"

(ערכים, דרכי חשיבה, תכונות, יחסים בין אישיים, מנהיגות ) 

 

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

תפריט נגישות