למדנו בסדרת סיפורים זו לעומק על סיפור יציאת מצרים.
מטרת השיעור הזה הוא לחזור בחזרה אל הנקודות העיקריות שבסיפורים, ולאפשר לתלמידים לחשוב על המסרים העיקריים עבורם שהם יקחו איתם מתוך לימוד נושא סיפור יציאת מצרים. התלמידים ישתפו אחד את השני בתהליך של מיפוי הסיפורים, ובחירת הערכים והמידע שחשוב להם לזכור מתוך הלימוד.
2. היכרות עם הביטוי "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים"
יחידה זו עוסקת בסיכום הנלמד על סיפור יציאת מצרים. הערך המרכזי שאותו נלמד בשיעור זה הוא "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים".
כלומר, שכל תלמיד ירגיש שסיפור יציאת מצרים הוא הסיפור האישי שלו ונוגע להתנהלותו וחייו.
אמנם התלמידים פיזית לא יצאו ממצרים, אך הם יכולים להרגיש חלק מהסיפור הזה על ידי אימוץ הידע והערכים מהסיפור לחיים האישייים שלהם.
תחושת שייכות זו מתבצעת הן על ידי זכירת הסיפור עצמו, והעברתו לדורות הבאים, והן על ידי יישום הערכים שליוו את הסיפור בחיי היום יום שלהם.
לאחר שלמדנו את נושא שעבוד מצרים והיציאה ממצרים, בשיעור זה ננסה למפות יחד את הנושאים המרכזיים שלמדנו, ואת הערכים שאנו לוקחים עמנו מהלימוד. התלמידים יתבקשו לעשות פרוייקט של מיפוי סיפור יציאת מצרים – ידע וערכים מתוך הסיפור.
התלמידים ישתפו אחד את השני בידע ובתובנות שלמדו, וינסו לחדד את המסרים העיקריים שהם לוקחים איתם לחייהם.
המורה יזכיר לתלמידים שפתחנו את כל הלימוד בשאלה "איפה מתחיל סיפור יציאת מצרים" ועכשיו נשאל איפה נגמר הסיפור?
לפי האיור, ניתן לומר שהסיפור הזה מסתיים בהר סיני מכיוון שמתן תורה והיותנו העם של ה' הוא סיום התהליך של עבדות מצרים. ברגע שעם ישראל קיבל את התורה הוא הפך מ"עבדי מצרים" לעבדי ה', באופן סופי. (ניתן להפנות את תשומת ליבם שהפירמידות מבטאות שפלות אל מול הר שמבטא גובה). ניתן גם לומר שאירוע קריעת ים סוף היא סיום סיפור יציאת מצרים, משום שהעם כבר לא משועבד לאיום המצרי.
לחילופין, ניתן לומר שההגעה לארץ כנען היא סיום תהליך יציאת מצרים (שמופיעה בחץ על המפה) כמו שנאמר בהבטחת ה':
"והוצאתי והצלתי וגאלתי ולקחתי והבאתי".
אפילו העליה בעשרות השנים האחרונות (שנמצאת ברמז במפה באונית אקסודוס המפליגה לארץ ישראל), מרמזת לנו שסיפור יציאת מצרים עדיין לא הגיעה לסיומו הסופי.
כידוע, למדנו בשיעורים האחרונים על השיעבוד והיציאה ממצרים. בכל שיעור נגענו בדמויות שונות, בהתרחשויות שונות, ובמסרים שונים העולים מהלימוד. בשיעור זה, ננסה למפות את הידע והערכים המרכזיים שאיתם כל תלמיד יוצא מהלימוד, ומה הוא לוקח לחיים שלו מתוך לימוד נושא סיפור יציאת מצרים. כך ניישם את המשפט : "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים" – סיפור יציאת מצרים נוגע לכל אחד מאיתנו באופן אישי בכל שלב בהסטוריה.
אופציה נוספת אפשרית לפתיחת השיעור היא סקירה קצרה של ה"סיפורים" שנלמדו:
כל זוג תלמידים יבחר נושא אחד או שניים מתוך רשימת הנושאים שלעיל, ועליו הוא יעשה את המיפוי והסיכום שאותו נפרט בשלב הבא.
במטרה לחזור ולסכם את הנלמד בנושא סיפור יציאת מצרים, בשיעור זה נשתמש בפרקטיקת mindmapping . (ניתן לקרוא עליה עוד בלחיצה על הכפתור).
ניתן לתת לתלמידים את הלוח הזה או להכין יחד איתם את מפת החשיבה משלהם לסיכום סיפור יציאת מצרים .
להלן הצעה למפה המציפה את העקרונות והנושאים העיקריים בסיפור יציאת מצרים. ניתן גם להשתמש במפה ריקה ובה המורה והתלמידים יבנו מפות המתאימות לכיתה שלהם או לנושאי הלימוד שאותם רוצים להדגיש. הנושא המרכזי יכול להיות אחד הסיפורים, או שכל קבוצה תבחר נושא מסויים.
למשל- אם תלמיד בחר את הסיפור הראשון, ייתכן שכך תיראה המפה שלו:
סיכום לתלמידים
לאחר שהתלמידים הכינו מפות חשיבה על תהליך הלמידה שלהם בסיפור יציאת מצרים, ועסקו בפרטים רבים, כדאי לרכז בחזרה את הדיון למסר מרכזי אחד. כדאי לשאול את התלמדים:
משימת כתיבה אפשרית:
"בכל דור ודור חובה לספר ביציאת מצרים."
כתוב 2 משפטים שאתה רוצה לספר. המשפטים יכללו אמירה ערכית, הסטורית או פרשנית חדשה כפי שאתה הבנת בזמן הלימוד. ניתן גם לצייר. ניתן לייצר קיר פעיל של המסר של כל אחד על הקיר.
בשיעור זה שאלנו היכן מסתיים סיפור יציאת מצרים.
הבאנו מספר אפשרויות:
לסיכום של לימוד נושא של יציאת מצרים, התלמידים תרגלו mind mapping וסרקו את ההתרחשות , הדמויות והמסרים שעלו מהחלק שבחרו להתמקד בו. עיקר התוצר שהיינו רוצים לראות שהתלמיד יוצא משיעור זה הוא היכולת לספר בעצמו משהו מהותי שהתחדש אצלו על סיפור יציאת מצרים.