"אנשים אחים אנחנו" - בימים ההם ובזמן הזה.

אברהם אבינו שמע שהיתה מריבה בין רועי לוט ורועיו. הוא דיבר עם לוט, התפשר איתו, ונתן ללוט לבחור איפה הוא רוצה לגור. לוט ואברהם נפרדו איש מאחיו, לוט בחר לגור ליד אנשים "רעים וחטאים לה' מאד". אבל למרות המרחק ביניהם, והעובדה שהם נפרדו, ברגע שאברהם שמע שלוט נשבה במלחמה, הוא יצא למלחמה על מנת לשחררו, תוך סיכון של עצמו ואנשיו. 

כידוע, אנו משתדלים ללמוד ממעשה אבותינו בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים" ורואים בהתנהגותו של אברהם אל לוט אחוות אחים מיוחדת. האחווה הזו בעם ישראל, מוכרת לנו גם בביטוי "כל ישראל ערבים זה לזה" . 

ערך חשוב זה והמחוייבות אליו, מעורר מחשבה גם אצל כל אחד מאיתנו. איזו התנהגות נדרשת מאיתנו מול האחים שלנו? אחינו עם ישראל, אלו שאיתם אנו נפגשים יום יום, וגם אחים רחוקים יותר? האם עקרון זה קיים גם עם אחים שאיננו מסכימים עם דרכם, או התנהגותם?

מטרות הידע של היחידה

  • התלמיד יסקור את נדודיו של אברהם, קריאה בשם ה', בניית מזבחות. 
  • התלמיד יתמצא במקומות המוזכרים בפרקים אלו. (אלון מורה, בית אל, נגב, חברון, סדום) 
  • התלמיד ילמד לעומק את סיפור מריבת רועי לוט ורועי אברהם.
  • התלמיד יחשף לסיפור היחלצות אברהם להצלת לוט.

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

קבלת החלטות אחראית: זיהוי בעיות, ניתוח פתרונות אפשריים, ניסיון לפתור בעיות תוך תרגול מיומנויות רפלקטיביות ואחריות חברתית ואתית.

בראשית יב:ו-יג:כד

בשיעור זה נלמד על מסעות ואתגרים של אברהם בארץ כנען. 

אברהם התיישב בכמה מקומות בהגיעו לכנען: אלון מורה, בית אל, הנגב. לאחר שנאלץ לרדת למצרים בעקבות הרעב, הוא חזר לבית אל. לאורך הנדודים הללו, אברהם היה קשור לה'. הוא פנה לה' או בנה לו מזבח, ובחלק מהמקומות, ה' התגלה לאברהם. (פירוט ברקע להוראת היחידה). 

לאחר שחזרו אברהם ומשפחתו ממצרים, התפתחה מריבה בין רועי לוט ורועי אברהם על מרעה הצאן. אברהם החליט לקרוא ללוט, ולהציע פתרון למריבה. בדיון עם לוט, אברהם בא לקראת לוט ונתן לו אפשרות לבחור איפה הוא מעדיף לגור. 

לאחר שלוט בחר את כיכר הירדן הסמוכה לעיר סדום, התורה מציינת פרט חשוב ביותר שסדום היו "רעים וחטאים לה' מאד". פרט זה חשוב ביותר לאור ההתרחשויות עם סדום בהמשך הסיפור.

אחרי פרידת לוט ואברהם, ה' התגלה לאברהם והבטיח לו שוב את הארץ וכן הבטחה על הזרע. אברהם אז עבר לחברון, ושם גם בנה מזבח לה'. לאחר מכן פרצה מלחמת מלכים איזורית, ובמהלכה נשבה לוט. בתגובה לכך, אברהם לקח את אנשיו, סיכן את עצמו, הציל ושחרר את לוט.  

 

הערכים המרכזיים ביחידה זו:  

  • אברהם המשיך לדבוק באמונתו ובערכיו גם לאחר עלייתו ממצרים עם רכוש רב – שוב קרא בשם ה'.
  • אברהם השכין שלום ומצא פתרון לבעיה עם רועי לוט. אברהם ויתר ונתן ללוט לבחור היכן רוצה לגור.
  • למרות שאחיינו בחר לגור ליד סדום, ולמרות שהם נפרדו, אברהם היה מוכן למסור את נפשו ולהילחם כדי להציל אותו. (ערך "הרעות").
  • אברהם סלד מסדום כי הם "אנשים רעים וחטאים לה'". 
  • אברהם שיתף פעולה עם גויים מאמינים- מלכיצדק מלך שלם. 

1:2

מסע אברהם והבחירות שבדרך.

ביחידה זו נכיר עוד את אופיו של אברהם, והאתגרים שעברו עליו בהגיעו לארץ כנען. נשים לב:

  1. כשהגיע אברהם לכנען, הוא התיישב באלון מורה. ה' פנה אליו, והבטיח את הארץ לזרעו, ובתגובה, אברהם בנה מזבח לה' שהתגלה אליו. 
  2. אברהם המשיך דרומה משם, מקדם לבית אל ובנה עוד מזבח לה'. 

משם המשיך אברהם עוד דרומה לנגב, וכאשר היה רעב בארץ הוא ירד למצרים. במצרים פרעה ספג נגעים גדולים כי לקח את שרה ולא ידע ששרה היא אשת אברהם. (אברהם לא סיפר זאת כי פחד שיהרגו אותו).

  1. לאחר שפרעה שחרר את שרה, חזרו אברהם ושרה (וגם לוט) חזרה לכנען – בין בית אל ובין העי במקום בו הם התיישבו בתחילה. שוב אברהם בנה מזבח לה'. 

כדאי להדגיש את הנקודות הבאות:

  • לאורך הפסוקים רואים שאברהם בנה מזבחות לה' במקומות רבים. 

אברהם פנה לה' ובנה לו מזבחות גם ללא התגלותו של ה' אליו. אברהם יצר קשר עם ה' במהלך המסעות שלו, קרא בשם ה' והביא את האמונה לכל מקום שאליו הגיע. בניית המזבחות לה' היו מעשה בולט שנגלה לעיני עמי כנען שעבדו עבודה זרה. בכך אברהם התחיל לגלות את שם ה' בעולם, והתווה דרך הפוכה לאמונת האלילים ששררה אצל עמי כנען. גם לאחר ששב ממצרים דבק באמונתו. רואים זאת בכך שבשובו, חזר והקריב קרבן באותו מקום שבו בנה מזבח בראשונה.

  • אברהם קיבל מה' הבטחות על הארץ, וגם על זרע שיהיה לו, כאשר בשלב זה של הסיפור אין לו כלל ילדים, ואפילו להישאר בארץ שאליה הגיע לא היתה אפשרות, בגלל הרעב שהיה. כלומר, הגשמת ההבטחות של ה' לאברהם לא נראו באותו שלב באופק, ולכן אברהם נזקק למידה רבה של אמונה בה' שההבטחות הללו אכן יקויימו. 
  • נדגיש שבגלל קוצר הזמן, לא נוכל ללמד לעומק את סיפורי הירידה למצרים ונגעי פרעה, וכן את סיפור מלחמת המלכים. נציין כמובן בשיעור את האירועים הללו, הם רק יוזכרו בקצרה. המורה מוזמן על פי שיקול דעתו להוסיף פירוט על סיפורים אלו. 

סיפור הירידה למצרים: בראשית פרק יב:י-כ

סיפור מלחמת המלכים: בראשית פרק יד.

 

רקע להוראת היחידה

"...כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ"

בראשית יג:ח

פעילות פתיחה

מסעותיו של אברהם

תחילת דרכו של אברהם בארץ כנען מאופיינת במעבר בין כמה איזורים בארץ, בפניה של אברהם לה' ובהתגלות ה' לאברהם. 

התלמידים יחקרו את המסלול שעשה אברהם, וימלאו את המצגת השיתופית, ילמדו את הגיאוגרפיה של המקום, ויסכמו במספר מילים מה עשה אברהם בכל אחד מהמקומות. (ניתן לעבוד בחברותא).

  • במצגת השיתופית התלמידים יקראו את הפסוקים המשוייכים להם, וימלאו את הסיפור לפי הקריטריונים הבאים:
  • מיקום על המפה– התלמידים ימצאו את המקום עליו מסופר בפסוקים וימקמו אותו במפה.
  • מה עבר על אברהם?
  • מה ידוע על הקשר של אברהם עם ה' במקום הזה?
  • אילו שאלות נשארו גם בתום קריאת הפסוקים?

 

המורה יסכם את הלימוד הזה בעזרת דיון קצר:

  • באילו מקומות התיישב אברהם? ולאן נדד ומדוע? 

תשובה: (באלון מורה, בין בית אל ובין העי, בנגב, ולאחר מכן במצרים וחזר לבית אל, ולבסוף באלוני ממרא אשר בחברון.) 

ניתן לצייר את המסלול פחות או יותר על הלוח כדי לקבל תמונה שלמה של המסלול. 

  • איזו פעולה של אברהם חוזרת על עצמה  במקומות שאליו הוא מגיע? ומה משמעות הפעולה הזו? 

תשובה אפשרית: אברהם בנה מזבח, או קרא בשם ה'. הדבר מבטא את אמונתו של אברהם בה', את הקשר העקבי שלו עם ה', ואת הרצון שלו לפרסם את שמו של ה' אפילו במקומות בהם עובדים עבודה זרה. יצויין שכל הסביבה של אברהם בכל מקום שהוא נמצא היא עובדת אלילים ואברהם קורא בשם ה'- מאמין באל אחד. 

  • מה ה' הבטיח לאברהם במקורות שלמדתם, והאם זה מסתדר עם המציאות של אותו זמן של  אברהם? 

תשובה אפשרית: כאשר אברהם הגיע לכנען ה' הבטיח לו את הארץ ושיהיה לו זרע. אולם, היה רעב בארץ, ואברהם נאלץ לעזוב את הארץ. בנוסף, בשלב הזה לא היו לו ילדים.

 ההבטחה נראית רחוקה ממציאות חייו. 

  • מה ניתן ללמוד מכך על אברהם, ועל הבטחות ה' באופן כללי? 

תשובה אפשרית: על אברהם ניתן ללמוד שהוא מאמין אף על פי שלא רואה את ההבטחות מתקיימות. באופן כללי ניתן ללמוד שלפעמים לוקח זמן עד שההבטחות של ה' מתקיימות, ולעיתים נראה שיש סתירה במציאות. לעיתים צריך אמונה וסבלנות.

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

הלימוד בשלב זה, יתמקד בהמשך הסיפור של אברהם ולוט לאחר חזרתם ממצרים. 

  • המורה יציג איור המתאר את הבעיה שהיתה לרועי לוט ורועי אברהם.

ניתן גם להציג את הפסוקים המתאימים המתארים את המצוקה:

(ב) וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב. 

(ג) וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אׇהֳלֹה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי. 

(ד) אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ה'. 

(ה) וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים

(ו) וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו

(ז) וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ."

(בראשית יג:ב-ז)

 

ניתן לחזור ולרענן את תחילת הסיפור, אברהם ושרה ולוט הגיעו מחרן לכנען יחד, ולאחר הירידה למצרים, הם חזרו במצב שונה. הפסוקים מדברים על אברהם בנפרד ועל לוט בנפרד. אמנם הם מגיעים חזרה ממצרים לאותו מקום, אך לכל אחד יש כבר רכוש משלו, ויש כאן בעיה רצינית של מקום למקנה.

השאלה הגדולה היא איך פותרים את הבעיה. 

המורה ישתמש בפרקטיקת "דילמה" ויחלק את התלמידים לזוגות. התלמידים יקראו בכרטיסיית "רועי לוט ורועי אברהם" על הבעיה, ויציעו פתרונות אפשריים. ניתן לראות את אופן השימוש בפרקטיקת "דילמה" בקישור הזה. 

לאחר שהתלמידים יסיימו את הפעילות בכרטיסיות העבודה, המורה יבקש מתלמידים לשתף את הפתרון שהם מציעים, ולהקשיב לפתרונות של תלמידים אחרים. 

המורה יתאר את המשך השתלשלות הסיפור בפסוקים הבאים (ניתן להקרין על הלוח):

(ח) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. 

(ט) הֲלֹא כׇל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה. 

(י) וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כׇּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה 

לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר. 

(יא) וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כׇּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו. 

(יב) אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם. 

(יג) וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַה' מְאֹד

(בראשית יג: ח-יג)

דיון: 

ניתן לשאול את התלמידים מספר שאלות:

  1. האם מישהו מכם הציע את הפתרון הזה? 
  2. מה ניתן ללמוד על אופיו של אברהם והערכים שלו בסיפור זה? התייחסו בתשובתכם ל: 
  • אופן הדיבור של אברהם עם לוט. 
  • איזה פתרון הציע אברהם? 

(המורה יבקש מהתלמידים לצטט את המילים המופיעות בפסוקים כדי לנמק את התשובות שלהם). 

  • תשובות אפשריות לשאלה: 
  • "אל נא תהי מריבה" לשון בקשה, פיוס. וגם "אנשים אחים אנחנו" הדגשת המחבר ולא המפריד. 
  • הפתרון שהציע הוא: "היפרד נא מעליי" ועוד. (מוצע בלשון בקשה)
  •  עצם המוכנות של אברהם לוותר מראש ולתת ללוט לבחור היכן יגור.
  1. מדוע התורה מספרת שאנשי סדום היו "רעים וחטאים לה' מאד"?

תשובה אפשרית- ייתכן שהקרבה של אנשי סדום כעת ללוט תהיה בעלת משמעות בהמשך. 

או: ייתכן שלוט ידע את אופיים של אנשי סדום ובכל זאת בחר לגור לידם, אולי זה מראה משהו על לוט ועל בחירותיו?

  • ניתן לשלוח את התלמידים בחזרה לטבלה השיתופית ולהוסיף לטבלה שקופית נוספת ובה המשך מסעו של אברהם אשר התיישב באלוני ממרא אשר בחברון. 

(המורה יפנה את התלמידים ליצור דף נוסף עם המקור של בראשית יג:יח)

הרחבה
כהרחבה נעיין בפירושה של נחמה ליבוביץ' המדגישה (על ידי עיון מדוקדק בפסוקים ועיון בפרשנים) שהמריבה בין רועי לוט ורועי אברהם נובעת מהשקפת עולמו של לוט שבחר בדרך שונה משל אברהם. דרך המאדירה את החומר והרכוש, על חשבון עשיית הצדק והמשפט. בדף "היפרדות אברהם ולוט-נחמה ליבוביץ'" התלמידים יוכלו לקרוא את דברי נחמה ליבוביץ, ולענות על שאלות. 

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

התלמידים יוכלו ללמוד בקצרה על מלחמת המלכים. (למורה: ניתן לספר להם בקצרה, או להפנות אותם לויקיפדיה בערך "מלחמת ארבעת המלכים את החמישה"). על קצה המזלג ניתן לומר שהיתה מלחמה בין חמישה מלכים באיזור לארבעה. ארבעת המלכים מאזור מוסופוטומיה ניצחו את חמשת המלכים ששלטו באיזור כיכר הירדן ושלטו עליהם במשך 12 שנה. לאחר מכן, חמשת המלכים מרדו ושוב ארבעת המלכים לחמו בהם כדי להשתלט עליהם מחדש. 

נדון עם התלמידים-

לאחר ההסבר על מלחמת המלכים, המורה מסביר כי לוט שישב בסמוך לסדום נשבה. 

המורה מקרין את הפסוקים האלה על הלוח: 

"וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם. 

וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר 

וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם. 

וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן."

(בראשית יד:יב-יד)

המורה ידגיש שתוך כדי המלחמה לוט, שישב בסדום, נשבה. 

  • ה"פליט" מגיע (יש דיעות שונות מי היה הפליט, אולי עוג ואולי אחד מפליטי המלחמה) והודיע לאברהם שלוט נשבה.
  • שאלה לתלמידים: מה בדיוק שמע אברהם? 

תשובה: שאחיינו נשבה. יחד עם אנשי סדום.

מה כתוב בפסוק ? 

"כי נשבה אחיו"  ובעצם, לוט אינו אחיו אלא בן אחיו. 

שאלה : מה זה בא ללמד אותנו? 

תשובה אפשרית: ניתן לומר שהכוונה היתה לקרוב משפחתו, אך גם ניתן ללמוד מכך שהוא קורא לו "אחי" על הסולידריות והקרבה המיוחדת שמרגיש  אברהם כלפי לוט. לוט הוא אח שלו. מישהו שעליו יש לו אחריות. ולכן הוא מייד יצא לרדוף אחרי השובים עם מעט אנשיו, כדי לשחרר את לוט אחיו. 

ניתן לתת לתלמידים לקרוא קטע קצר על המונח "אחי" הרווח בשפה העברית.

  • אברהם הציל את לוט. מה  ניתן ללמוד על דמותו של  אברהם מפעולתו זו? 

תשובות אפשריות

  • אברהם צדיק ויש לו אחריות ואכפתיות כלפי לוט. 
  • יש לו אומץ להילחם עם מלכים חזקים. 
  • יש לו אמונה בכך שיצליח.
  • בתחילת השיעור למדנו שלוט ואברהם נפרדו: "ויפרדו איש מעל אחיו" מה ניתן לומר על אופי ה"פרידה" שהיתה בין אברהם ללוט לפני כן? האם היא באמת היתה פרידה אמיתית?

תשובה אפשרית : כנראה שהפרידה היתה פיזית, אבל נפשית אברהם עדיין הרגיש קשר עם לוט ואחריות עליו. 

מעשה אבות סימן לבנים- אחריות וקשר עם אחים

"אנשים אחים אנחנו"

העיקרון הנלמד מסיפור אברהם שהציל את לוט, עקרון של "כל ישראל ערבים זה לזה"- עקרון הערבות ההדדית, מלווה את עם ישראל לאורך כל הדורות. 

נוכל לשלוח את התלמידים לצפות בסרטון אנימציה קצר על   מבצע אנטבה. (סרטון שהופק על ידי The Jewish Story – In Animation הסרטון מספר את סיפור הצלת נוסעי הטיסה אייר פראנס מתל אביב לצרפת שנחטפה לאוגנדה. 

ניתן לבקש מהתלמידים בסיום הסרטון לשאול: 

  • איך המבצע הזה מתקשר לסיפור שלמדנו על אברהם ולוט?
  • איך העיקרון של "כל ישראל ערבים זה לזה" ו "אנשים אחים אנחנו" עזר לנתן שרנסקי בכלא הסובייטי?
  • האם גם כיום במלחמת "חרבות ברזל" ובכלל בתקופה זו ברחבי העולם אנו רואים גילויים של "אנשים אחים אנחנו"? תנו דוגמאות.
  • איך כל אחד מאיתנו יכול ליישם עקרון זה בחיים?

העשרה: 

פעילות לתלמידים בוגרים בסוף תיכון: 

  • ניתן לשלוח את התלמידים לחפש מידע על מבצעים שנעשו על ידי צה"ל להצלת חטופים במלחמת חרבות ברזל. למשל מבצע "ידי זהב" "מבצע ארנון" במבצעים אלו חיילינו סיכנו את חייהם ולעיתים מסרו את חייהם למען הצלת יהודי אחר. 
  • ניתן להראות לתלמידים הבוגרים יותר את הסרטון צוות קלמנזון (סרטון דוקומנטרי לתלמידי תיכון- באדיבות "רגע של חכמה", תרגום אוטומטי לשפות) 

בסרטון זה מסופר על גבורתם של בני משפחת קלמנזון אשר הצילו כמאה נפשות בקיבוץ בארי בשמחת תורה תשפ"ד. בסרטון רואים את אביו של אלחנן קלמנזון ז"ל שנהרג תוך כדי פעולות החילוץ. הוא הספיד את בנו בלוויה, והדגיש שהמוות של בנו היה "טבעי" משום שברור לבנו שמעשה זה של הצלת יהודי היתה כל כך ברורה לו. בנוסף, רואים את אנשי קיבוץ בארי שניצלו על ידי "צוות קלמנזון", שהגיעו לבית משפחת קלמנזון והודו למשפחה בזמן שהם ישבו שבעה על אלחנן. אנשי קיבוץ בארי ובני משפחת קלמנזון שונים בהשקפות עולמם הדתית, ובהשקפותיהם הפוליטיות, ובכל זאת, ברגע האמת לא היתה משמעות להבדלים אלו. עם ישראל אחים למרות כל הבדלים שעשויים להיות ביניהם.

הסרט לא קל לצפיה. מומלץ לבדוק את ההתאמה לתלמידיכם. 

משימה: 

לפני הצפיה המורה יבקש מהתלמידים לרשום לעצמם קטע או משפט מתוך הסרטון המשקף את הרעיון "אנשים אחים אנחנו" ואת האחריות ההדדית והרצון לסכן חיים למען הצלת יהודי. 

התלמידים יצפו בסרטון,ולאחר מכן יקיימו דיון בנושא: 

  • "כל ישראל ערבים זה לזה" כיצד אני ערב ועוזר ליהודים אחרים הנמצאים במצוקה כעת?
  • לא כל אחד בכל מצב יכול לעשות מעשים קיצוניים של הצלה תוך סיכון חיים, אבל איפה אני כן יכול לפעול למען האחים שלי? 

משימה בהמשכים: 

  • במהלך כל סיפורי אברהם, נבנה יחד עם התלמידים "תמונה" של דמותו של אברהם אבינו. המורה יכול לעשות לוח שיתופי או מצגת או פלקט פיזי התלוי בכיתה שישמש במהלך כל תקופת לימוד סיפור אברהם. 

התלמידים בסיום כל שיעור יוסיפו תשובה לשאלה: "מה למדתי על אברהם בשיעור זה?"

(ערכים, דרכי חשיבה, תכונות, יחסים בין אישיים, מנהיגות ) 

סיכום למורה: 

  • פתחנו את השיעור עם מצגת המתארת את מסעות אברהם בארץ כנען. כתבנו מה עבר על אברהם בכל תחנה בדרך, והדגשנו את העובדה שהוא גילה את שמו של ה' בעולם במהלך מסעותיו. 
  • בחלק המרכזי של השיעור התמקדנו במריבת רועי לוט ורועי אברהם לאחר שובם ממצרים. 

דנו בעזרת שיטת ה"דיבייט" מה אמור להיות הפתרון למריבה זו. לאחר מכן ניתחנו את תגובתו המיוחדת של אברהם שרצה להשכין שלום והציע ללוט לבחור היכן ירצה לגור. נגענו בסכנה של הבחירה של לוט באיזור סדום.

  • סיכמנו את השיעור בסיפור ההצלה שהציל אברהם את לוט שנשבה במהלך מלחמת המלכים, ושוחחנו על ערך הרעות בין אחים. הבאנו מספר דוגמאות של ערבות הדדית בתקופות מודרניות המיישמות את הערך שאברהם ביטא במעשה השחרור של לוט,  ובמילותיו "אנשים אחים אנחנו".

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

לעזוב את העבר ולבחור בהבטחה

תפריט נגישות