לעזוב את העבר ולבחור בהבטחה
אברהם אבינו שמע שהיתה מריבה בין רועי לוט ורועיו. הוא דיבר עם לוט, התפשר איתו, ונתן ללוט לבחור איפה הוא רוצה לגור. לוט ואברהם נפרדו איש מאחיו, לוט בחר לגור ליד אנשים "רעים וחטאים לה' מאד". אבל למרות המרחק ביניהם, והעובדה שהם נפרדו, ברגע שאברהם שמע שלוט נשבה במלחמה, הוא יצא למלחמה על מנת לשחררו, תוך סיכון של עצמו ואנשיו.
כידוע, אנו משתדלים ללמוד ממעשה אבותינו בבחינת "מעשה אבות סימן לבנים" ורואים בהתנהגותו של אברהם אל לוט אחוות אחים מיוחדת. האחווה הזו בעם ישראל, מוכרת לנו גם בביטוי "כל ישראל ערבים זה לזה" .
ערך חשוב זה והמחוייבות אליו, מעורר מחשבה גם אצל כל אחד מאיתנו. איזו התנהגות נדרשת מאיתנו מול האחים שלנו? אחינו עם ישראל, אלו שאיתם אנו נפגשים יום יום, וגם אחים רחוקים יותר? האם עקרון זה קיים גם עם אחים שאיננו מסכימים עם דרכם, או התנהגותם?
בשיעור זה נלמד על מסעות ואתגרים של אברהם בארץ כנען.
אברהם התיישב בכמה מקומות בהגיעו לכנען: אלון מורה, בית אל, הנגב. לאחר שנאלץ לרדת למצרים בעקבות הרעב, הוא חזר לבית אל. לאורך הנדודים הללו, אברהם היה קשור לה'. הוא פנה לה' או בנה לו מזבח, ובחלק מהמקומות, ה' התגלה לאברהם. (פירוט ברקע להוראת היחידה).
לאחר שחזרו אברהם ומשפחתו ממצרים, התפתחה מריבה בין רועי לוט ורועי אברהם על מרעה הצאן. אברהם החליט לקרוא ללוט, ולהציע פתרון למריבה. בדיון עם לוט, אברהם בא לקראת לוט ונתן לו אפשרות לבחור איפה הוא מעדיף לגור.
לאחר שלוט בחר את כיכר הירדן הסמוכה לעיר סדום, התורה מציינת פרט חשוב ביותר שסדום היו "רעים וחטאים לה' מאד". פרט זה חשוב ביותר לאור ההתרחשויות עם סדום בהמשך הסיפור.
אחרי פרידת לוט ואברהם, ה' התגלה לאברהם והבטיח לו שוב את הארץ וכן הבטחה על הזרע. אברהם אז עבר לחברון, ושם גם בנה מזבח לה'. לאחר מכן פרצה מלחמת מלכים איזורית, ובמהלכה נשבה לוט. בתגובה לכך, אברהם לקח את אנשיו, סיכן את עצמו, הציל ושחרר את לוט.
הערכים המרכזיים ביחידה זו:
ביחידה זו נכיר עוד את אופיו של אברהם, והאתגרים שעברו עליו בהגיעו לארץ כנען. נשים לב:
משם המשיך אברהם עוד דרומה לנגב, וכאשר היה רעב בארץ הוא ירד למצרים. במצרים פרעה ספג נגעים גדולים כי לקח את שרה ולא ידע ששרה היא אשת אברהם. (אברהם לא סיפר זאת כי פחד שיהרגו אותו).
כדאי להדגיש את הנקודות הבאות:
אברהם פנה לה' ובנה לו מזבחות גם ללא התגלותו של ה' אליו. אברהם יצר קשר עם ה' במהלך המסעות שלו, קרא בשם ה' והביא את האמונה לכל מקום שאליו הגיע. בניית המזבחות לה' היו מעשה בולט שנגלה לעיני עמי כנען שעבדו עבודה זרה. בכך אברהם התחיל לגלות את שם ה' בעולם, והתווה דרך הפוכה לאמונת האלילים ששררה אצל עמי כנען. גם לאחר ששב ממצרים דבק באמונתו. רואים זאת בכך שבשובו, חזר והקריב קרבן באותו מקום שבו בנה מזבח בראשונה.
סיפור הירידה למצרים: בראשית פרק יב:י-כ
סיפור מלחמת המלכים: בראשית פרק יד.
תחילת דרכו של אברהם בארץ כנען מאופיינת במעבר בין כמה איזורים בארץ, בפניה של אברהם לה' ובהתגלות ה' לאברהם.
התלמידים יחקרו את המסלול שעשה אברהם, וימלאו את המצגת השיתופית, ילמדו את הגיאוגרפיה של המקום, ויסכמו במספר מילים מה עשה אברהם בכל אחד מהמקומות. (ניתן לעבוד בחברותא).
המורה יסכם את הלימוד הזה בעזרת דיון קצר:
תשובה: (באלון מורה, בין בית אל ובין העי, בנגב, ולאחר מכן במצרים וחזר לבית אל, ולבסוף באלוני ממרא אשר בחברון.)
ניתן לצייר את המסלול פחות או יותר על הלוח כדי לקבל תמונה שלמה של המסלול.
תשובה אפשרית: אברהם בנה מזבח, או קרא בשם ה'. הדבר מבטא את אמונתו של אברהם בה', את הקשר העקבי שלו עם ה', ואת הרצון שלו לפרסם את שמו של ה' אפילו במקומות בהם עובדים עבודה זרה. יצויין שכל הסביבה של אברהם בכל מקום שהוא נמצא היא עובדת אלילים ואברהם קורא בשם ה'- מאמין באל אחד.
תשובה אפשרית: כאשר אברהם הגיע לכנען ה' הבטיח לו את הארץ ושיהיה לו זרע. אולם, היה רעב בארץ, ואברהם נאלץ לעזוב את הארץ. בנוסף, בשלב הזה לא היו לו ילדים.
ההבטחה נראית רחוקה ממציאות חייו.
תשובה אפשרית: על אברהם ניתן ללמוד שהוא מאמין אף על פי שלא רואה את ההבטחות מתקיימות. באופן כללי ניתן ללמוד שלפעמים לוקח זמן עד שההבטחות של ה' מתקיימות, ולעיתים נראה שיש סתירה במציאות. לעיתים צריך אמונה וסבלנות.
הלימוד בשלב זה, יתמקד בהמשך הסיפור של אברהם ולוט לאחר חזרתם ממצרים.
ניתן גם להציג את הפסוקים המתאימים המתארים את המצוקה:
(ב) וְאַבְרָם כָּבֵד מְאֹד בַּמִּקְנֶה בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב.
(ג) וַיֵּלֶךְ לְמַסָּעָיו מִנֶּגֶב וְעַד בֵּית אֵל עַד הַמָּקוֹם אֲשֶׁר הָיָה שָׁם אׇהֳלֹה בַּתְּחִלָּה בֵּין בֵּית אֵל וּבֵין הָעָי.
(ד) אֶל מְקוֹם הַמִּזְבֵּחַ אֲשֶׁר עָשָׂה שָׁם בָּרִאשֹׁנָה וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם בְּשֵׁם ה'.
(ה) וְגַם לְלוֹט הַהֹלֵךְ אֶת אַבְרָם הָיָה צֹאן וּבָקָר וְאֹהָלִים.
(ו) וְלֹא נָשָׂא אֹתָם הָאָרֶץ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו כִּי הָיָה רְכוּשָׁם רָב וְלֹא יָכְלוּ לָשֶׁבֶת יַחְדָּו.
(ז) וַיְהִי רִיב בֵּין רֹעֵי מִקְנֵה אַבְרָם וּבֵין רֹעֵי מִקְנֵה לוֹט וְהַכְּנַעֲנִי וְהַפְּרִזִּי אָז יֹשֵׁב בָּאָרֶץ."
(בראשית יג:ב-ז)
ניתן לחזור ולרענן את תחילת הסיפור, אברהם ושרה ולוט הגיעו מחרן לכנען יחד, ולאחר הירידה למצרים, הם חזרו במצב שונה. הפסוקים מדברים על אברהם בנפרד ועל לוט בנפרד. אמנם הם מגיעים חזרה ממצרים לאותו מקום, אך לכל אחד יש כבר רכוש משלו, ויש כאן בעיה רצינית של מקום למקנה.
השאלה הגדולה היא איך פותרים את הבעיה.
המורה ישתמש בפרקטיקת "דילמה" ויחלק את התלמידים לזוגות. התלמידים יקראו בכרטיסיית "רועי לוט ורועי אברהם" על הבעיה, ויציעו פתרונות אפשריים. ניתן לראות את אופן השימוש בפרקטיקת "דילמה" בקישור הזה.
לאחר שהתלמידים יסיימו את הפעילות בכרטיסיות העבודה, המורה יבקש מתלמידים לשתף את הפתרון שהם מציעים, ולהקשיב לפתרונות של תלמידים אחרים.
המורה יתאר את המשך השתלשלות הסיפור בפסוקים הבאים (ניתן להקרין על הלוח):
(ח) וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל לוֹט אַל נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ.
(ט) הֲלֹא כׇל הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה.
(י) וַיִּשָּׂא לוֹט אֶת עֵינָיו וַיַּרְא אֶת כׇּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן כִּי כֻלָּהּ מַשְׁקֶה
לִפְנֵי שַׁחֵת ה' אֶת סְדֹם וְאֶת עֲמֹרָה כְּגַן ה' כְּאֶרֶץ מִצְרַיִם בֹּאֲכָה צֹעַר.
(יא) וַיִּבְחַר לוֹ לוֹט אֵת כׇּל כִּכַּר הַיַּרְדֵּן וַיִּסַּע לוֹט מִקֶּדֶם וַיִּפָּרְדוּ אִישׁ מֵעַל אָחִיו.
(יב) אַבְרָם יָשַׁב בְּאֶרֶץ כְּנָעַן וְלוֹט יָשַׁב בְּעָרֵי הַכִּכָּר וַיֶּאֱהַל עַד סְדֹם.
(יג) וְאַנְשֵׁי סְדֹם רָעִים וְחַטָּאִים לַה' מְאֹד
(בראשית יג: ח-יג)
דיון:
ניתן לשאול את התלמידים מספר שאלות:
(המורה יבקש מהתלמידים לצטט את המילים המופיעות בפסוקים כדי לנמק את התשובות שלהם).
תשובה אפשרית- ייתכן שהקרבה של אנשי סדום כעת ללוט תהיה בעלת משמעות בהמשך.
או: ייתכן שלוט ידע את אופיים של אנשי סדום ובכל זאת בחר לגור לידם, אולי זה מראה משהו על לוט ועל בחירותיו?
(המורה יפנה את התלמידים ליצור דף נוסף עם המקור של בראשית יג:יח)
הרחבה
כהרחבה נעיין בפירושה של נחמה ליבוביץ' המדגישה (על ידי עיון מדוקדק בפסוקים ועיון בפרשנים) שהמריבה בין רועי לוט ורועי אברהם נובעת מהשקפת עולמו של לוט שבחר בדרך שונה משל אברהם. דרך המאדירה את החומר והרכוש, על חשבון עשיית הצדק והמשפט. בדף "היפרדות אברהם ולוט-נחמה ליבוביץ'" התלמידים יוכלו לקרוא את דברי נחמה ליבוביץ, ולענות על שאלות. |
התלמידים יוכלו ללמוד בקצרה על מלחמת המלכים. (למורה: ניתן לספר להם בקצרה, או להפנות אותם לויקיפדיה בערך "מלחמת ארבעת המלכים את החמישה"). על קצה המזלג ניתן לומר שהיתה מלחמה בין חמישה מלכים באיזור לארבעה. ארבעת המלכים מאזור מוסופוטומיה ניצחו את חמשת המלכים ששלטו באיזור כיכר הירדן ושלטו עליהם במשך 12 שנה. לאחר מכן, חמשת המלכים מרדו ושוב ארבעת המלכים לחמו בהם כדי להשתלט עליהם מחדש.
נדון עם התלמידים-
לאחר ההסבר על מלחמת המלכים, המורה מסביר כי לוט שישב בסמוך לסדום נשבה.
המורה מקרין את הפסוקים האלה על הלוח:
"וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם וַיֵּלֵכוּ וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם.
וַיָּבֹא הַפָּלִיט וַיַּגֵּד לְאַבְרָם הָעִבְרִי וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר
וְהֵם בַּעֲלֵי בְרִית אַבְרָם.
וַיִּשְׁמַע אַבְרָם כִּי נִשְׁבָּה אָחִיו וַיָּרֶק אֶת חֲנִיכָיו יְלִידֵי בֵיתוֹ שְׁמֹנָה עָשָׂר וּשְׁלֹשׁ מֵאוֹת וַיִּרְדֹּף עַד דָּן."
(בראשית יד:יב-יד)
המורה ידגיש שתוך כדי המלחמה לוט, שישב בסדום, נשבה.
תשובה: שאחיינו נשבה. יחד עם אנשי סדום.
מה כתוב בפסוק ?
"כי נשבה אחיו" ובעצם, לוט אינו אחיו אלא בן אחיו.
שאלה : מה זה בא ללמד אותנו?
תשובה אפשרית: ניתן לומר שהכוונה היתה לקרוב משפחתו, אך גם ניתן ללמוד מכך שהוא קורא לו "אחי" על הסולידריות והקרבה המיוחדת שמרגיש אברהם כלפי לוט. לוט הוא אח שלו. מישהו שעליו יש לו אחריות. ולכן הוא מייד יצא לרדוף אחרי השובים עם מעט אנשיו, כדי לשחרר את לוט אחיו.
ניתן לתת לתלמידים לקרוא קטע קצר על המונח "אחי" הרווח בשפה העברית.
תשובות אפשריות:
תשובה אפשרית : כנראה שהפרידה היתה פיזית, אבל נפשית אברהם עדיין הרגיש קשר עם לוט ואחריות עליו.
מעשה אבות סימן לבנים- אחריות וקשר עם אחים
"אנשים אחים אנחנו"
העיקרון הנלמד מסיפור אברהם שהציל את לוט, עקרון של "כל ישראל ערבים זה לזה"- עקרון הערבות ההדדית, מלווה את עם ישראל לאורך כל הדורות.
נוכל לשלוח את התלמידים לצפות בסרטון אנימציה קצר על מבצע אנטבה. (סרטון שהופק על ידי The Jewish Story – In Animation הסרטון מספר את סיפור הצלת נוסעי הטיסה אייר פראנס מתל אביב לצרפת שנחטפה לאוגנדה.
ניתן לבקש מהתלמידים בסיום הסרטון לשאול:
העשרה: פעילות לתלמידים בוגרים בסוף תיכון:
בסרטון זה מסופר על גבורתם של בני משפחת קלמנזון אשר הצילו כמאה נפשות בקיבוץ בארי בשמחת תורה תשפ"ד. בסרטון רואים את אביו של אלחנן קלמנזון ז"ל שנהרג תוך כדי פעולות החילוץ. הוא הספיד את בנו בלוויה, והדגיש שהמוות של בנו היה "טבעי" משום שברור לבנו שמעשה זה של הצלת יהודי היתה כל כך ברורה לו. בנוסף, רואים את אנשי קיבוץ בארי שניצלו על ידי "צוות קלמנזון", שהגיעו לבית משפחת קלמנזון והודו למשפחה בזמן שהם ישבו שבעה על אלחנן. אנשי קיבוץ בארי ובני משפחת קלמנזון שונים בהשקפות עולמם הדתית, ובהשקפותיהם הפוליטיות, ובכל זאת, ברגע האמת לא היתה משמעות להבדלים אלו. עם ישראל אחים למרות כל הבדלים שעשויים להיות ביניהם. הסרט לא קל לצפיה. מומלץ לבדוק את ההתאמה לתלמידיכם. משימה: לפני הצפיה המורה יבקש מהתלמידים לרשום לעצמם קטע או משפט מתוך הסרטון המשקף את הרעיון "אנשים אחים אנחנו" ואת האחריות ההדדית והרצון לסכן חיים למען הצלת יהודי. התלמידים יצפו בסרטון,ולאחר מכן יקיימו דיון בנושא:
|
משימה בהמשכים:
התלמידים בסיום כל שיעור יוסיפו תשובה לשאלה: "מה למדתי על אברהם בשיעור זה?"
(ערכים, דרכי חשיבה, תכונות, יחסים בין אישיים, מנהיגות )
סיכום למורה:
דנו בעזרת שיטת ה"דיבייט" מה אמור להיות הפתרון למריבה זו. לאחר מכן ניתחנו את תגובתו המיוחדת של אברהם שרצה להשכין שלום והציע ללוט לבחור היכן ירצה לגור. נגענו בסכנה של הבחירה של לוט באיזור סדום.
|
לעזוב את העבר ולבחור בהבטחה