מכות מצרים -  ביד חזקה ובזרוע נטויה

 מכות מצרים הן התערבות ניסית ופלאית של ה' בטבע  ובפעם הראשונה בה למעשה ה' מתגלה בפני העולם כולו. המכות הן  חלק מתהליך הגאולה של עם ישראל, והן  חושפות את כוחו של ה' ומלכותו בעולם. לאחר שהסתיימו עשר המכות, מתגלה שחל מהפך אצל כל מי שחווה אותן: פרעה והמצרים מכירים בעליונותו של הקב״ה ומשחררים את בני ישראל, ובני ישראל יוצאים מעבדות לחירות.

מטרות הידע של היחידה

  1. התלמיד יכיר את ההתרחשות בסיפור הבאת המכות על מצרים
  2. התלמיד יצא מהשיעור  עם תובנות על היקף ועוצמת המכות
  3. התלמיד ידון בעוצמת הפגיעה במצרים כחלק מתהליך יציאת העם מעבדות לחירות.

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

לימוד היחידה תוך האזנה להתרחשות מנקודות שונות בסיפור.

שמות ז-יב

יחידה זו עוסקת בסיפור עשר המכות. זוהי יחידת פרקים ארוכה, (ז-יב), והפרקים לא יילמדו במלואם –  אנו מציעים להתבונן בסיפור המכות כיחידה שלמה, ולהכיר את תופעת המכות, כמופע משמעותי, כחלק מסיפור יציאת בני ישראל ממצרים, אשר חשף את עליונותו וכוחו של הקב״ה בעולם.  השיעור הראשון הוא שיעור ללמידה עצמית שבו יכירו  התלמידים את שלבי הסיפור, ואת המבנה הכללי של תיאור המכות בתורה. אנחנו מציעים ללמד את הסיפור בעזרת הפרקטיקה של כיתה הפוכה   – Flipped Classroom. המטרה היא שהתלמידים יעשו עבודת הכנה, וימשיכו את תהליך הלמידה בכיתה. 

תוך כדי הלימוד יבינו התלמידים את המכות כהצלה ניסית לעם – האל שינה את הטבע והתערב במציאות כדי להציל את עם ישראל. המצרים והעולם כולו יכירו בכוחו כמושיעם של ישראל.

סיפור 4 יחידה 1

למידה עצמית- מי מכיר את המכות?

סיפור עשר המכות הוא המשך למופתים שהוצגו בפני החרטומים לאחר מעמד הסנה (פרק ז' פס' ח'-י"ג).  בפרק ו' קראנו כי ה׳ מבטיח שיוציא כך את העם ממצרים: "… וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה עַתָּה תִרְאֶה אֲשֶׁר אֶעֱשֶׂה לְפַרְעֹה כִּי בְיָד חֲזָקָה יְשַׁלְּחֵם וּבְיָד חֲזָקָה יְגָרְשֵׁם מֵאַרְצוֹ.״ (שמות ו, א). ואכן מכות מצרים מהוות פגיעה רחבה, מקיפה וקשה במצרים. 

לימוד הפסוקים המתארים את המכות. יעשה בעזרת מצגת המביאה את הפסוקים על פי הכותרות הבאות, שבעזרתן נדגיש היבטים מרכזיים לסיפור: ההתרחשות, הדמויות, הזמן  והמקום: 

  • "זהירות מכה" – כאן מובאים (אם ישנם), פסוקי ההתראה של ה' לפרעה על המכה שעתידה להתרחש. בפסוקים אלו נמצא בדרך כלל גם את המטרה בהבאת המכה. 
  • "הוראות למנהיג" – כאן מובאים הפסוקים (אם יש) בהם ה' מורה למשה ואהרון  על בואה של המכה. בפסוקים אלו עולה תפקידם של משה ואהרון במכות השונות.
  • "הנה באה המכה" – כאן מובאים הפסוקים המתארים את המכה שניתנה בפועל – במה פגעה, במי פגעה ומה היו התוצאות של המכה. 
  • "תגובות" – כאן מובאים הפסוקים (אם יש) המתארים את תגובותיהם של המצרים – פרעה, והחרטומים למכה. 

 

מעבר לתיאור ההתרחשות, נדון גם במקומן של מכות מצרים בתוך הרצף ההיסטורי של  סיפור יציאת בני ישראל ממצרים.  בפרק ב׳ קראנו על זעקת בני ישראל לה׳, ובפרק ג׳ למדנו על הטלת השליחות על משה. בפרקים ד-ו, למדנו על הקשיים בביצוע השליחות. משה ואהרון פונים לפרעה והוא לא שומע להם, וכן – בני ישראל עצמם, מתקשים להאמין לבשורת הגאולה ״ מִקֹּצֶר רוּחַ וּמֵעֲבֹדָה קָשָׁה.״ (שמות ו, ט).  התבוננות זו, מאפשרת לראות את המכות כהצלה –  להביא בפועל להוצאתם של בני ישראל ממצרים, אך גם כאותות ומופתים הנעשים כדי להנכיח  את כוחו וגדולתו של ה׳ כמסר למצרים, לבני ישראל ולעולם כולו. 

הפגיעה הרחבה במרחבים השונים – מי היאור, אדמת מצרים, בעלי החיים ובני האדם, היא חלק מהגשמת המטרה המרכזית העולה מתיאור המכות בפסוקים ׳"בְּזֹאת תֵּדַע כִּי אֲנִי ה'" (שמות ז, י״ז). 

בפסוקים עצמם לא מוזכר ממד הזמן, ואין אנו יודעים כמה זמן נמשכו המכות. חז״ל עסקו בשאלה זו והציעו תשובות שונות לשאלה. יש אמרו שהמכות התרחשו על פני שנה שלמה. ( משנה עדויות, פרק ב משנה ב) 

ויש שפרטו והסבירו כי כל מכה ארכה חודש ימים, ועבר שבוע בין מכה למכה  (שמות רבה פרשה ט) עצם הדיון בעניין זה מלמד על עוצמת המכות כתופעה ניסית, אשר יש ניסיון להבינה במושגים אנושיים.

נשים לב כי  המושג ׳מכה׳ לא מופיע בפסוקים. לראשונה מוזכר המושג ׳עשר מכות׳ במשנה:״…עשר מכות הביא הקב"ה על המצריים במצרים ועשרה על הים״. (מסכת אבות פרק ה משנה ד), וכן בהגדה של פסח, שנכתבה בתקופת התנאים: אֵלּוּ עֶשֶׂר מַכּוֹת שֶׁהֵבִיא הַקָּדושׁ בָּרוּךְ הוּא עַל הַמִּצְרִים בְּמִצְרַים״.  הכותרת ׳עשר מכות׳, שניתנה לכלל הפגעים שהביא הקב״ה על מצרים מדגישה את ההתבוננות בסיפור המכות כיחידה שלמה, המהווה שלב משמעותי בסיפור יציאת מצרים.  

חז״ל ופרשנים בעקבותיהם עסקו גם במבנה של עשר המכות, ולמדו גם ממנו על משמעות המכות ומטרתן. ישנן חלוקות שונות של עשר המכות. בהגדה של פסח מופיעה החלוקה על פי  הסימנים שנתן רבי יהודה: דצ"ך עד"ש באח"ב. החלוקה והשימוש בראשי תיבות הם חלק מהאמצעים לזכור את המכות, שהיו מרכיב משמעותי בסיפור יציאת מצרים,  כתהליך שלם של הגאולה. המכות אינן מוצגות כאירועים מקריים (כפי שהבינו זאת בתחילה חרטומי מצרים), אלא כמהלך שהקב"ה תכנן כדי ללמד על כוחו וגדולתו.

הצעות נוספות להתבוננות במבנה המכות – 

חלוקת המכות על פי קיומה של התראה,  מלמדת על הרעיון שהמכות ניתנו כחלק ממהלך אלוהי מתוכנן  הרשב"ם (על שמות ז, כו) מציג את המבנה של שלוש קבוצות, ובכל אחת שלוש מכות – יש התראה; יש התראה; אין התראה.  הרד"ץ הופמן (על שמות ז, כו) מדבר גם על מקום מתן ההתראה וזמנו: התראה בבוקר ביאור; התראה בבית פרעה; אין התראה. מכת בכורות עומדת בפני עצמה. הרד"ץ הופמן מסביר שכל תשע המכות היו הכנה למכה האחרונה שהביאה את הגאולה.  

ניתן לבחון את מבנה המכות גם על פי מי שהביא כל מכה בפועל. שלוש המכות הראשונות ניתנו בידי אהרון (דם, צפרדע, כינים), ולאחר מכן הובאו שתי מכות בידי ה' (ערוב, דבר ובכורות) – ומכת שחין היא מעין נקודת מעבר למשה. המכות שהקב"ה מביא אותן ישירות מסמלות עליית מדרגה בכל אחד מהשלבים של מהלך הפגיעה במצרים.  על פי אבן עזרא (על שמות ח, כ), מכת ערוב נחשבת לחמורה מבין המכות הראשונות. ולכן חשוב שעליית מדרגה כזו תיעשה בידי ה'. 

רקע להוראת היחידה

וְלֹא יִשְׁמַע אֲלֵכֶם פַּרְעֹה וְנָתַתִּי אֶת יָדִי בְּמִצְרָיִם וְהוֹצֵאתִי אֶת צִבְאֹתַי אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם בִּשְׁפָטִים גְּדֹלִים.

שמות ז:ד.

פעילות פתיחה

פעילות הכנה מקדימה ללימוד עשר המכות

בשיעורים הקרובים נלמד על עשר המכות שהביא הקב״ה על מצרים. כהכנה לשיעור ( על פי הרעיון של כיתה הפוכה)  התלמידים יעיינו בפסוקים ויחזרו על פרטים מרכזיים בנוגע לעשר המכות. הלמידה בכיתה תתבסס על העבודה שעשו התלמידים כהכנה לשיעור.

*בכיתות שלמידת הפסוקים מראש, מהווה אתגר, ניתן לפנות זמן עבודה בכיתה על מנת ללמוד את הפרטים העיקריים בסיפור המכות. 

 

ביחידה זו, נתמקד בהכרת עשר המכות כחלק מהסיפור הגדול של יציאת מצרים. התלמידים ילמדו באופן עצמאי  הכולל משחוק (כהכנה לשיעור או במהלך שיעור שיוקדש ללימוד עצמי). התלמידים יכירו  את פרטי המכות – מי הביא את המכה, מה היו תוצאות המכה ופרטים נוספים.

 

אפשרויות למורה לעבודת הכנה: 

  • בלימוד עשר המכות, תלווה את התלמידים מצגת שבה מופיעים הפסוקים המתארים את המכות, המצגת מאפשרת מבט על סיפור המכות והבחנה בשלבים השונים המהווים את תהליך גאולת העם ממצרים. 

מצורף קישור למצגת

 

המשימה: ננחה את התלמידים לעבור על כל מכה במצגת, לקרוא את הפסוקים ( או להאזין ) בעמודות : 

"הוראות למנהיג" 

"הנה באה המכה" 

ולמלא מתחת לכל אחת מהן את המשימה המתאימה. 

כמו כן, התלמידים יחפשו  תמונה המתאימה, על פי הבנתם, למכה ברשת, ויעלו  אותה לתוך למצגת. 

(התמונה יכולה לשקף את האירוע עצמו או את ההשלכות שלו).

 

*במהלך השיעורים ננחה את התלמידים לחזור למצגת. לכן, גם אם בחרתם בפעילות אחרת להלן כהכנה לשיעור, כדאי להציג את המצגת לתלמידים ולעשות בה שימוש. 

 

  1. 2. את ההכנה של התלמידים ללימוד עשר המכות ניתן לבצע בנוסף למצגת על ידי הכנה עצמית של משחקים ללימוד עשר המכות:. מה אתם יודעים על המכות.

 

  1. או  לתת לתלמידים ללמוד דרך מגוון משחקים ותרגילי חזרה : 

חזרה בדרך משחק: https://view.genial.ly/645b30ca4872750018beffeb

משימת התאמה מקוונות : https://view.genial.ly/6451271e79d57400134a7e0c

משימת התאמה להדפסה: הכנה לקראת שיעור על עשר המכות

 

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

עיקר הלימוד ייעשה על ידי התלמידים בעבודה עצמית.  כדאי להפעיל שיקול דעת ביחס ליכולתם של התלמידים לעבוד באופן עצמאי.

 

כיתה הפוכה השלב השני – מכות מצרים על ציר הזמן .  

 

  1. בכיתה,  נוודא שהתלמידים מכירים את ההתרחשות של עשר המכות. ( ניתן לעבור על דף עבודה/המצגת, לשאול שאלות במליאה, לבחור משחקים שהתלמידים הכינו ולהדגים שאלות מתוכן. אפשר גם לעשות בוחן קצר או לסכם על הלוח את תיאור המכות).

 

  1. כהקדמה ללימוד עצמו, במהלכו נרחיב את נקודת המבט נתבונן על המכות כחלק מהסיפור הכולל של יציאת מצרים ולידתו של עם ישראל.

 

התלמידים יעיינו  בתרשים  המצורף, המציג את סיפור יציאת מצרים מאז ימי יוסף.  

נבקש להתבונן באירועים, לחשוב על רצף ההתרחשויות, ולענות על השאלה:  

מדוע ה' הביא את המכות?

 המשימה מצורפת בדף – מכות מצרים על ציר הזמן

בדף העבודה, נציע לתלמידים תבניות אפשריות לכתיבת תשובה, כפיגומים לכתיבה מעמיקה  ברמה גבוהה.

  1. דיון במליאה: 

 

התלמידים ישתפו בתשובות שלהם לשאלה – מדוע ה׳ הביא את המכות?

מאחר שנדון בהרחבה במטרות המכות בשיעורים הבאים, בשלב זה כדאי לחדד ולהדגיש שהמכות הן שלב בסיפור גאולתם של בני ישראל. 

 

לסיכום שלב זה, נבקש מהתלמידים להציע כותרת לפרקים המתארים את המכות, בספר ששמו ׳בני ישראל יוצאים ממצרים׳. 


עבודה עצמית – התבוננות בסיפור של  עשר המכות

 

בחלקו זה של השיעור, התלמידים יחזרו על המידע שעולה מן המצגת,   ויסיקו מסקנות. 

 

* בכיתות שהתלמידים לא עבדו עם המצגת כהכנה לשיעור, ניתן לתת את המשימה בכיתה או לחילופין, להביא בפניהם את המצגת כשהיא מלאה, על פי שיקול הדעת של המורה. 

* בכיתות שבהן למידה עצמית של הפסוקים מהווה אתגר, ניתן להקרין את המצגת על הלוח, להתבונן במליאה בפרטי הסיפור או להאזין לפסוקים ולהשלים יחד את משימת ההתבוננות. 

 

התלמידים יענו על שאלות במטרה להבין את התמונה הרחבה של מכות מצרים ואת משמעותן בתהליך היציאה לחירות.  הפעילות מצורפת  בקובץ –התבוננות בעשר המכות

 

המושג עשר מכות מצרים – מה זה אומר לנו? הרחבה

 בעקבות משימת ההתבוננות במצגת, נדון ברעיון שמקורו בדברי חז״ל. חז״ל התייחסו  למכות מצרים, המופיעות בתורה כרצף אירועים, כתופעה אחת שלמה, המקבלת את הכותרת  – ׳עשר מכות׳. כותרת זו מחזקת את עוצמת פעולותו של ה׳ במאבק בפרעה.  

 

המושג ׳עשר מכות׳

לחלק זה יש העשרה בנושא המכות הנמצא במשאבים "העשרות".

 

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

סיכום השיעור למורה

סיכום למורה

ביחידה למדנו על המכות באופן כללי. גם מבחינת מקומן ברצף הסיפור של יציאת העם ממצרים, וכן מבחינת היכרות עם המכות עצמן ומאפייני הפגיעה שלהם במצרים. 

ההתבוננות במכות, נעשתה בעזרת מצגת ובה פסוקים נבחרים מתוך פרקים ז-יב. התלמידים נדרשו לפעולות שונות שאפשרו להם להבין את עוצמת המכות ואת נוכחותה של יד ה׳ ואת הרעיון כי דרך המכות תתגשם ההבטחה להצלת העם וליצאתו ממצרים. 

 

פעילות סיכום לתלמידים

 

לסיכום, אחד הרכיבים של הבנת סיפור הוא מימד הזמן .

נעלה בפני התלמידים שאלות הנוגעות לזמן בו התרחשו המכות: כמה זמן התרחשה כל מכה? 

כמה זמן עבר בין מכה למכה?  ובכלל   – כמה זמן היו המצרים תחת המכות שנחתו עליהם ביד ה׳? 

 

נבקש מהתלמידים לנסות להתחקות אחר אדם מצרי ואדם מישראל , החווים את המכות.

 על רקע הדעה המובאת בחז״ל  – המכות התרחשו על פני שנה שלמה. ( משנה עדויות, פרק ב משנה ב) 

וכל מכה ארכה חודש ימים, ועבר שבוע בין מכה למכה  (שמות רבה פרשה ט) התלמידים יכתבו תובנה חדשה שעלתה בהם בנוגע לעשר המכות, על רקע העיסוק בשאלת הזמן. 

הפעילות מצורפת בכרטיסיה (exist ticket – כמה זמן התרחשו המכות). 

ניתן לאסוף את התשובות מכל תלמיד, או לנהל איסוף  ודיון קצר בכיתה.

 

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

תפריט נגישות