אם אתה מאמין במשהו -לך על זה!

אמונה בצדקת הדרך צריכה להשפיע  על הבחירות שלנו גם בעיתות קושי ומשבר.
סיפורן  של נשים שבחרו לפעול באומץ ובחמלה כנגד אימי השלטון – נשים ( ולא רק מקרב בני ישראל),
הפועלות באומץ כנגד הגזרות.

מטרות הידע של היחידה

הכרות עם דמותן ופועלן של המיילדות, בת פרעה, אם ואחות משה על רקע התקופה

פדגוגיה

מיומנויות רגשיות חברתיות (SEL)

מודעות עצמית – זיהוי כוחות וחולשות זיהוי רגשות ניהול עצמי הצבת מטרות . (היכולת להבחין ברגשות של כל דמות במטרה לשמן היא פועלת.

פרק א, טז- ב, ט

בשיעור זה נעמיק בכוח של אנשים לעמוד מול הזרם, להתנגד למציאות שלילית שנכפית עליהם. באמצעות פרקטיקת ג'יקסו נכיר לעומק את דמויות הנשים שפעלו כנגד גזרות פרעה.

בסיכום השיעור ינסחו התלמידים תובנות שלמדו מהדמויות, וידונו בדרכים שונות להתמודד עם אתגרים וקושי. לימוד זה ידגיש את הערכים והתכונות, שנדרשו מהנשים המקראיות ונדרשים גם מאיתנו, לפעול כנגד הזרם ועל פי ערכי המוסר.

סיפור 1 | יחידה 2

נשים פועלות באומץ כנגד הגזרות

ביחידת הלימוד הקודמת למדנו על ארבע הגזרות שגזר פרעה על בני ישראל. ביחידה זו, נפגוש בדמויות שאזרו אומץ: נשים שבחרו  לפעול ולצאת נגד אכזריות השלטון המצרי. בצעד שאינו מובן מאליו, הן בוחרות לפעול למען שינוי המציאות. כל אחת בדרכה המיוחדת פועלת מתוך אמונה בצדקת הדרך, ומתוך יראת אלוקים. 

  • המיילדות העבריות פועלות למען המשך קיומו של עם ישראל. אומץ ליבן של שתי נשים מיוחדות, מהווה סמל למאבק שהוא בגדר “אי-ציות אזרחי” ( ראו במאמרו של הרב זקס). מן הכתובים משתמע שהמיילדות פעלו בשקט, בלי רעש וצלצולים. כאילו עושות את המובן מאליו. בכך הן  מייצגות את היותן בעלות חוש מוסרי גבוה כפי שהתורה מצפה מכל אדם ובפרט מעם ישראל.

 הערה פרשנית – זהותן הלאומית של המיילדות לא נאמרת באופן מפורש בפסוקים. פרשנים מציעים שתי גישות בהבנת זהותן והמניע לפעולתן: על פי רש״י ( על שמות א, טו) מדובר ביוכבד ובתה מרים – מיילדות עבריות, ועל פי האברבנאל, המיילדות לא היו עבריות:״ ולא היו עבריות כי איך יבטח לבו בנשים העבריות״ (על שמות א, טו). עיסוק בשאלה זו ובהשלכות שלה, מופיע ביחידת הלימוד העצמית לתלמיד. 

 

  • אמו של משה מצילה את משפחתה שלה ואת עם ישראל כולו. היא מזהה את אורו המיוחד של משה עם לידתו. כפי שמופיע במדרש: ״בְּשָׁעָה שֶׁנּוֹלַד משֶׁה נִתְמַלֵּא כָּל הַבַּיִת כֻּלּוֹ אוֹרָה״ ( מדרש רבה), ופועלת מיד כדי להצפינו למשך שלושה חודשים. כך מפרש הנצי״ב את בחירתה של אם משה: ״ותרא אותו כי טוב הוא – לא כדרך היולדות הזקנות שהולד חלש מאד, אבל ראתה בזה ״כי טוב הוא״, והיתה בטוחה על השגחה פרטית, על כן ״ותצפנהו וגו׳⁠ ⁠״.
  • אחות משה מגלה אומץ רב  גם בתוך התא המשפחתי וגם מחוצה לו. על פי המדרש, היא התנבאה על הולדתו של משה – מושיע העם, והיא ממשיכה לפעול בהתאם לנבואה כשהיא עומדת ומשגיחה על התיבה: ״ לָמָּה עָמְדָה מִרְיָם מֵרָחוֹק, אָמַר רַבִּי עַמְרָם בְּשֵׁם רַב לְפִי שֶׁהָיְתָה מִרְיָם מִתְנַבֵּאת וְאוֹמֶרֶת עֲתִידָה אִמִּי שֶׁתֵּלֵד בֵּן שֶׁיּוֹשִׁיעַ אֶת יִשְׂרָאֵל, כֵּיוָן שֶׁנּוֹלַד משֶׁה נִתְמַלֵּא כָּל הַבַּיִת אוֹרָה, עָמַד אָבִיהָ וּנְשָׁקָהּ עַל רֹאשָׁהּ, אָמַר לָהּ בִּתִּי נִתְקַיְּמָה נְבוּאָתֵךְ…..וְכֵיוָן שֶׁהֱטִילוּהוּ לַיְּאוֹר, עָמְדָה אִמָּהּ וְטָפְחָה לָהּ עַל רֹאשָׁהּ, אָמְרָה לָהּ בִּתִּי וְהֵיכָן נְבוּאָתֵךְ, וְהַיְנוּ דִּכְתִיב: וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק וגו׳. לָדַעַת מַה יְּהֵא בְּסוֹף נְבִיאוּתָהּ.״ ( שמות רבה א' יז). אחות משה מגלה תעוזה כשהיא מצוה לקחת את התינוק למינקת עברית, המלבי״ם בפירושו מחדד את הסכנה שבמעשיה ואת ההשגחה והכוונה של ה׳: ותאמר אחותו – היה מהשגחת ה׳ שאחותו תערב לבה לדבר כזאת אל בת מלך בלא פחד שתענש, ב] שהיה מיטיב עצתה ( שמות ב, ז). מפועלה של האחות ניתן ללמוד גם על יחסי אחים באופן כללי (הרחבה ביחס ליחסי האחים בבראשית ובשמות להלן בשיעור…). האחות לוקחת חלק משמעותי בהתמודדות של המשפחה עם הגזרה ופועלת למען משה ולמען משפחתה.
  • רעה פועלת מתוך מצפונה הפנימי המניע אותה לצאת נגד אביה. הפסוק מתאר את החמלה שהיא חשה כשהיא שומעת את בכיו של משה.  אפשרות נוספת להבנת מעשיה של בת פרעה, מובאת במדרש, המתאר את מעשיה לא רק בגדר חמלה אנושית, אלא מדגיש את יכולתה להבחין בנוכחותו של ה׳ ולפעול בהכוונתו כדי ליישם את ערכי המוסר האנושי: ״שֶׁרָאֲתָה עִמּוֹ שְׁכִינָה״ ( שמות רבה). 

 

 

רקע להוראת היחידה

 וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה נַעַר בֹּכֶה וַתַּחְמֹל עָלָיו וַתֹּאמֶר מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה.

שמות ב' פס' ו'

פעילות פתיחה

נשים שפעלו באומץ - והלכו נגד הזרם

צפיה בסרטון על רוזה פארקס

כפתיח ללימוד על הדמויות המקראיות שפעלו במציאות בלתי אפשרית ובכל זאת בחרו לפעול באומץ מתוך רצון לשמור על אמונתם ודרכם, נציע:

  • דיון במאפייני הפעולה והמניעים של רוזה פארקס שפעלה למען זכויות אפרו אמריקאים בארה״ב.  

נקרין את הסרטון, וננהל דיון קצר בעזרת פעילות פתיחה על רוזה פאקס

ניתן גם לצפות בקטע של סרטון בנושא בקישורים הבאים:

https://youtu.be/BTcQe4_aIpk

או – 

https://youtu.be/kGisA_Q0w1c

ניתן גם לקרוא עליה בעברית כאן 

 

  • לחילופין, ניתן להציע דיון על הפעולות והמעינים של דונה גרציה . 

 דונה גרציה, אנוסה יהודיה מפורטוגל. היא שבה  ליהדותה בגלוי , ואף פעלה ונלחמה למען יהודים אנוסים רבים.  היא תרמה רבות להוצאת התנ"ך בתרגום הראשון שלו ללדינו . דונה גרציה בנתה בבתי כנסת, ישיבות ובתי חולים

ניתן לצפות בסרטון הבא:

https://www.youtube.com/watch?v=UCsrRoDVHZs

לאחריו דף צפיה:

פעילות פתיחה על דונה גרציה

 

2.

דיון במליאה

נסכם בשאלות:

  – אלו תכונות, כוחות וערכים מובילים אדם לפעול כנגד הזרם? 

 – מה יכול היה להניע אותם לפעול למען דבר שחשוב להם?

משאבי למידה

העשרה

פעילות פתיחה

פעילות פתיחה

שמעתם על הגזרות?

את השיעור הקודם סיימנו גזירת פרעה ׳כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו׳, בשיעור זה נפגוש, באמצעות עבודה בקבוצות על הפסוקים,  בנשים שבחרו להגיב לגזרה קשה זו.  

לפני החלוקה לקבוצות, נקרא יחד במליאה את פסוק כב, בפרק א – 

וַיְצַו פַּרְעֹה לְכׇל עַמּוֹ לֵאמֹר כׇּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכׇל הַבַּת תְּחַיּוּן.

 

  נשאל את התלמידים 

  • מה לדעתכם חושבים על הגזרות בבתי העברים?  מה חושבים המצרים –  על פרעה /על הגזרות?  
  • אלו רגשות עולים, לפי דעתכם,  אצל בני התקופה כששומעים על הגזרה?  

 

  נשים מגיבות לגזירות

 

עבודה בקבוצות – גיקסו

נחלק את הכיתה לקבוצות – 

לכל כרטיסיית עבודה ישנם שני צדדים. הצד הראשון מוקדש לעיון בפסוקים. הצד השני מוקדש להרחבה והעמקה.

קבוצה א – תלמד על תגובת המיילדות

קבוצה ב – תלמד על אמו של משה

קבוצה ג – תלמד על אחות משה

קבוצה ד – תלמד על בת פרעה

 

לימוד. כרטיסיות נשים פועלות באומץ

 

  • כל  קבוצה לומדת על דמות אחרת, ומשלימה את הכרטיסייה במלואה.
  • בשלב שני –  מערבבים את הקבוצות, כך שבכל קבוצה יושב נציג שלמד על דמות אחת מהסיפור. נציגי  קבוצת האם  יספרו על הדמות עליה למדו- מה עשתה , אילו תכונות יש לה, מה הם חושבים על המעשה שלה, מה הניע אותה ועוד. את  משימת הסיכום, יעשו בשלב זה, כתוצר משותף  שיוצג לכיתה כולה. ( התלמידים יוכלו לעבוד על אחד משני התוצרים – עיצוב סטיקר או יצירת קומיקס).
  • פעילות לאיסוף המידע ולסיכום יצירתי בקבוצות המעורבות לימוד. סיכום למידה בג'יגסו 

בסוף השיעור, במליאה נבצע איסוף של התוצרים, ונדון באופן התגובה של הנשים. 

 

משאבי למידה

העשרה

לימוד הסיפור

פעילות פתיחה

סיכום השיעור למורה

דיון במליאה: 

נקודות לדיון במליאה:

א. הגיבורות 

נחזור לשאלה –  מי הן הגיבורות המופיעות בסיפור? מי מוזכרת בשמה? ומי רק בכינוי? 

נשאל – מדוע לדעתכם לא כל הדמויות מופיעות בשמן? 

ב. בחירה

נדון בשאלה מה מניע אנשים בבחירותיהם בחיים? (כבוד, כסף, פרסום,דאגה לזולת, רצון לתיקון,  לחץ חברתי, פחד, ערכים וכו')

 פגשנו ביחידה זו ארבע דמויות של נשים שבחרו להגיב באופן מסוים למציאות הקשה. 

 נשאל – מהן הפעולות ההופכות כל אחת מהן  לגיבורה?  מה ,לדעתכם, מניע את הדמויות לפעול כפי שפועלות?

  • נדגיש לאורך הדיון שהדמויות פעלו  בהתאם למצפן אישי  – ערכי (בת פרעה), בהתאם לאמונה ומוסר, בהתאם לצורך הקיומי והטבעי  בהמשכיות. 
  • נדגיש כי השיעבוד מבקש למחוק את הזהות האישית והייחודית לכל אדם ( לדוגמה, אחות משה לא מוזכרת בשם, בעוד בתיאור הירידה למצרים מוזכרים שמות), הוא מבטל את מקומו של האדם ורואה בו פונקציה תועלתית בלבד. 

 

ג.מהלימוד אל החיים

נשאל – אלו מצבים מאיימים אנחנו מכירים מהחיים שלנו (בבית ספר, בעולם) ? איך ניתן לעמוד מול תופעות אלו? 

  • נבקש מנציגים לשתף בתובנות, סטיקרים שכתבו במשימת הסיכום  או ניתן להזמין נציגים שייצגו את הדמויות שבחרו, ויתנו עצה  או תובנה בגוף ראשון,  לגבי המציאות  או האתגר שאיתו היא מתמודדת.

 

לסיכום, נדגיש שהנשים פעלו כנגד כל הסיכויים והלכו עם האמת  ועם תחושת הצדק. נברר אם תכונה זו בלטה גם אצל הדמויות שהוצגו בכיתה. נשים לב שגם להלן, כשנלמד על דמותו של משה , נראה כי חוש הצדק והדבקות באמת שלו, יובילו את מעשיו.

משאבי למידה

העשרה

סיכום השיעור

תפריט נגישות