אמונה בצדקת הדרך צריכה להשפיע על הבחירות שלנו גם בעיתות קושי ומשבר.
סיפורן של נשים שבחרו לפעול באומץ ובחמלה כנגד אימי השלטון – נשים ( ולא רק מקרב בני ישראל),
הפועלות באומץ כנגד הגזרות.
הכרות עם דמותן ופועלן של המיילדות, בת פרעה, אם ואחות משה על רקע התקופה
בשיעור זה נעמיק בכוח של אנשים לעמוד מול הזרם, להתנגד למציאות שלילית שנכפית עליהם. באמצעות פרקטיקת ג'יקסו נכיר לעומק את דמויות הנשים שפעלו כנגד גזרות פרעה.
בסיכום השיעור ינסחו התלמידים תובנות שלמדו מהדמויות, וידונו בדרכים שונות להתמודד עם אתגרים וקושי. לימוד זה ידגיש את הערכים והתכונות, שנדרשו מהנשים המקראיות ונדרשים גם מאיתנו, לפעול כנגד הזרם ועל פי ערכי המוסר.
ביחידת הלימוד הקודמת למדנו על ארבע הגזרות שגזר פרעה על בני ישראל. ביחידה זו, נפגוש בדמויות שאזרו אומץ: נשים שבחרו לפעול ולצאת נגד אכזריות השלטון המצרי. בצעד שאינו מובן מאליו, הן בוחרות לפעול למען שינוי המציאות. כל אחת בדרכה המיוחדת פועלת מתוך אמונה בצדקת הדרך, ומתוך יראת אלוקים.
הערה פרשנית – זהותן הלאומית של המיילדות לא נאמרת באופן מפורש בפסוקים. פרשנים מציעים שתי גישות בהבנת זהותן והמניע לפעולתן: על פי רש״י ( על שמות א, טו) מדובר ביוכבד ובתה מרים – מיילדות עבריות, ועל פי האברבנאל, המיילדות לא היו עבריות:״ ולא היו עבריות כי איך יבטח לבו בנשים העבריות״ (על שמות א, טו). עיסוק בשאלה זו ובהשלכות שלה, מופיע ביחידת הלימוד העצמית לתלמיד.
צפיה בסרטון על רוזה פארקס
כפתיח ללימוד על הדמויות המקראיות שפעלו במציאות בלתי אפשרית ובכל זאת בחרו לפעול באומץ מתוך רצון לשמור על אמונתם ודרכם, נציע:
נקרין את הסרטון, וננהל דיון קצר בעזרת פעילות פתיחה על רוזה פאקס.
ניתן גם לצפות בקטע של סרטון בנושא בקישורים הבאים:
או –
ניתן גם לקרוא עליה בעברית כאן
דונה גרציה, אנוסה יהודיה מפורטוגל. היא שבה ליהדותה בגלוי , ואף פעלה ונלחמה למען יהודים אנוסים רבים. היא תרמה רבות להוצאת התנ"ך בתרגום הראשון שלו ללדינו . דונה גרציה בנתה בבתי כנסת, ישיבות ובתי חולים.
ניתן לצפות בסרטון הבא:
https://www.youtube.com/watch?v=UCsrRoDVHZs
לאחריו דף צפיה:
2.
דיון במליאה
נסכם בשאלות:
– אלו תכונות, כוחות וערכים מובילים אדם לפעול כנגד הזרם?
– מה יכול היה להניע אותם לפעול למען דבר שחשוב להם?
את השיעור הקודם סיימנו גזירת פרעה ׳כל הבן הילוד היאורה תשליכוהו׳, בשיעור זה נפגוש, באמצעות עבודה בקבוצות על הפסוקים, בנשים שבחרו להגיב לגזרה קשה זו.
לפני החלוקה לקבוצות, נקרא יחד במליאה את פסוק כב, בפרק א –
וַיְצַו פַּרְעֹה לְכׇל עַמּוֹ לֵאמֹר כׇּל הַבֵּן הַיִּלּוֹד הַיְאֹרָה תַּשְׁלִיכֻהוּ וְכׇל הַבַּת תְּחַיּוּן.
נשאל את התלמידים
עבודה בקבוצות – גיקסו
נחלק את הכיתה לקבוצות –
לכל כרטיסיית עבודה ישנם שני צדדים. הצד הראשון מוקדש לעיון בפסוקים. הצד השני מוקדש להרחבה והעמקה.
קבוצה א – תלמד על תגובת המיילדות
קבוצה ב – תלמד על אמו של משה
קבוצה ג – תלמד על אחות משה
קבוצה ד – תלמד על בת פרעה
לימוד. כרטיסיות נשים פועלות באומץ
בסוף השיעור, במליאה נבצע איסוף של התוצרים, ונדון באופן התגובה של הנשים.
דיון במליאה:
נקודות לדיון במליאה:
א. הגיבורות
נחזור לשאלה – מי הן הגיבורות המופיעות בסיפור? מי מוזכרת בשמה? ומי רק בכינוי?
נשאל – מדוע לדעתכם לא כל הדמויות מופיעות בשמן?
ב. בחירה
נדון בשאלה מה מניע אנשים בבחירותיהם בחיים? (כבוד, כסף, פרסום,דאגה לזולת, רצון לתיקון, לחץ חברתי, פחד, ערכים וכו')
פגשנו ביחידה זו ארבע דמויות של נשים שבחרו להגיב באופן מסוים למציאות הקשה.
נשאל – מהן הפעולות ההופכות כל אחת מהן לגיבורה? מה ,לדעתכם, מניע את הדמויות לפעול כפי שפועלות?
ג.מהלימוד אל החיים
נשאל – אלו מצבים מאיימים אנחנו מכירים מהחיים שלנו (בבית ספר, בעולם) ? איך ניתן לעמוד מול תופעות אלו?
לסיכום, נדגיש שהנשים פעלו כנגד כל הסיכויים והלכו עם האמת ועם תחושת הצדק. נברר אם תכונה זו בלטה גם אצל הדמויות שהוצגו בכיתה. נשים לב שגם להלן, כשנלמד על דמותו של משה , נראה כי חוש הצדק והדבקות באמת שלו, יובילו את מעשיו.