משה מעלה חסרונות אישיים שלו שיכולים לעמוד בדרכו לביצוע השליחות. אלוהים מעודד את משה להמשיך בשליחות למרות החיסרון, ומשה מקבל על עצמו את השליחות ויוצא אל העם, שמקבל את הבשורה ומאמין בה.
היותו של משה כבד פה וכבד לשון הוא חיסרון. משה חושש שנמעני השליחות לא ישמעו , יקבלו את דבריו. החיסרון מלמד את משה לבטוח באל כמקור הדיבור ולהיעזר באהרון אחיו.
הכרת פרשנויות להיותו של משה "כבד פה וכבד לשון".
הכרת תגובת ה׳ לטענת משה.
בשיעור זה נעסוק במשמעות בחירת ה' במשה, כמנהיג – כאדם שיש בו חיסרון במה שנראה ככוח מרכזי הנדרש לביצוע השליחות, נלמד דרכים שונות להבנת הביטוי – ׳כְבַד-פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן ׳, ונראה מהם הדברים שה׳ מצווה אותו לעשות, כדי להמשיך בשליחותו למרות חיסרון זה.
מתוך לימוד על מהות החסרון של משה, נפתח אמפתיה ומודעות לחסרונות של בני אדם. נעמיק ביתרון שיש בכך שדווקא המנהיג הנבחר לשליחות לא היה מושלם. נציע שניתן ללמוד לקחים חשובים דווקא מכך שה' בחר כמנהיג במשה שהיה כבד פה וכבד לשון.
בשיעורים הקודמים העמקנו בסיפור התגלות האל בסנה. ה' מטיל על משה את השליחות להוציא את בני ישראל ממצרים ולהביאם אל הארץ, ראינו בדו השיח בין ה' למשה טיעונים שונים של משה בדבר אי התאמתו לשליחות. לאחר שה' נותן לו שלוש אותות שיסייעו לשכנע את העם באמיתות ההתגלות (המטה ההופך לנחש ושוב למטה, היד ההופכת למצורעת ונרפאת והמים ההופכים לדם) מעלה משה טיעון אישי נוסף שבגינו אינו מתאים לתפקיד.
משה טוען שאינו מתאים לתפקיד בגלל חיסרון שיש בו: " לא איש דברים אנוכי", טיעון אותו ממשיך לתאר משה ובו מציין את הפגם שיש לו בדיבור: "כבד פה וכבד לשון אנכי", ביחידה זו נבקש להעמיק בהבנת משמעות החיסרון שמציג משה בסנה (שמות ד' י'-יז ) ושעליו חוזר גם בהמשך לאחר שכבר יוצא לשליחות אל פרעה ויטען כי הוא "ערל שפתיים" (פרק ו' פס' י"ב).
נצפה בקטע מתוך הסרט "נאום המלך" . 2010 (The King's Speech)
רקע על הסרט: הסרט מציג את סיפורו של מנהיג שהיה לו קושי לדבר ולנאום לפני פקודיו והיה עליו לעבור תהליך ארוך של למידה. הסרט הוא 'נאום המלך' (The King's Speech) משנת 2010. הסרט, אשר מבוסס על סיפור אמיתי, מתאר את סיפורו של מלך בריטניה ג'ורג' השישי (לימים אביה של מלכת אנגליה הקודמת) שסבל מגמגום, ואת יחסיו עם קלינאי התקשורת (המאוד לא שגרתי) ליונל לוג שעזר לו להתגבר על כך. לפני שהומלך כג'ורג' השישי (בעל כורחו), היה אלברט רק נסיך, דוכס יורק, שלא דמיין לעצמו שאי פעם יהיה המלך (אחיו הגדול היה בעצם יורש העצר). בייחוד לאור העובדה שסבל מקשיי דיבור ומפחד במה, ומחוסר האמון של הסובבים אותו להיות מלך.
בקטע בו נצפה, אלברט, דוכס יורק, מתבקש על ידי אביו, המלך ג׳ורג׳ החמישי, לנאום נאום מלכותי שישודר ברדיו.
בעקבות הצפייה, יענו התלמידים על השאלות בכרטיסיית הצפייה הנאום המלך.
תלמידים יוכלו למלא את הדף, בזוגות או בקבוצות.
בעקבות הצפייה נבקש מהתלמידים לשתף במליאה ב – תובנה חדשה על מנהיגות.
נסיים שלב זה בשאלת סקר – נציג את הטענה כי ׳הרטוריקה היא הכוח המרכזי של המנהיג׳
בזוגות, נבקש מהתלמידים לכתוב את דעתם על הקביעה הזו על גבי דפים, ולתלות על קירות הכיתה.
נחלק לתלמידים מדבקות בשלושה צבעים. נבקש מהתלמידים להדביק מדבקה כחולה על אמירה שמסכימים איתה. להדביק מדבקה אדומה על אמירה שלא מסכימים איתה. להדביק מדבקה ירוקה על אמירה שהם מתלבטים לגביה.
קריאת פסוקים – תיאטרון קריאה
בעקבות השאלות, שעלו בעת הצפייה בסרט: על היכולת של מנהיג לבצע את תפקידו עם קושי בדיבור, והאם בכלל מתאים שיהיה מנהיג עם חיסרון? נמשיך ללמוד את סיפורו של משה, כשברקע עומדות שאלות אלו.
נלמד את פסוקים י-יז בפרק ד, ופסוקים י-יב בפרק ו. לימוד הפסוקים ייעשה באמצעות תיאטרון קריאה. תיאטרון קריאה הוא כלי פדגוגי. דרך קריאת הפסוקים המשמעות שלהם באה לידי ביטוי. תלמיד יקרא את הטקסט באופן בו הוא מבין את משמעותו.
את הקריאה יבצעו התלמידים בקבוצות, אחרי שנסביר להם את הרעיון, ונחלק לקבוצות, נבקש מכל תלמיד להשתבץ לאחר מן התפקידים – קריין א, קריין ב, מקהלה, במאי/אחראי ביצוע, קהל.
משימת תיאטרון הקריאה לתלמידים תיאטרון קריאה.
מהו הקושי של משה? ממה הוא בדיוק חושש?
נפתח בקריאה חוזרת של פסוק י בפרק ד ושל פסוק יב בפרק ו.
נראה כי משה מעיד על עצמו –
לֹא אִישׁ דְּבָרִים אָנֹכִי גַּם מִתְּמוֹל גַּם מִשִּׁלְשֹׁם גַּם מֵאָז דַּבֶּרְךָ אֶל עַבְדֶּךָ כִּי כְבַד פֶּה וּכְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי.
הֵן בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֹא שָׁמְעוּ אֵלַי, וְאֵיךְ יִשְׁמָעֵנִי פַרְעֹה, וַאֲנִי עֲרַל שְׂפָתָיִם
ראינו בפסוקים שלושה ביטויים הקשורים בדיבור:
כְבַד פֶּה
כְבַד לָשׁוֹן אָנֹכִי
עֲרַל שְׂפָתָיִם
נשאל – מה זה אומר? כיצד זה יכול להשפיע על משה? מדוע זה מהווה מכשול עבורו?
בחברותא, ילמדו התלמידים את דף העבודה הקושי של משה. המטרה היא לברר את מהות הקושי של משה, ולדון ביכולת שלו לקבל על עצמו את השליחות על אף הקושי. נראה גם איך מסתיים הסיפור – משה נעזר בדברי האלוהים, פונה לעם, והעם מקבל את הבשורה ומאמין בה.
במליאה, נחזור לעיין יחד בתשובות השונות שעונה ה׳ למשה, בעקבות הצגתו את הקשיים שלו בדרך לקבלת השליחות. נדגיש – כי האלוהים נותן פתרונות שונים, אך המשותף להם הוא שהמענה לחששות ולספקות של משה הוא בידי ה׳.
יש כאן אמירה עקרונית על סיפור גאולת בני ישראל ממצרים ועל אופי הנהגת ה׳. מצד אחד רק בעזרתו ובהובלתו של ה׳, יוכל העם לצאת מהמצב הקשה בו הוא נמצא. מצד שני לאורך הדרך אנחנו רואים שנדרשת גם מעורבות אנושית .
*בחזרה על דף הלימוד, נשים לב:
על השאלה הבאה מתוך דף העבודה, ניתן לחזור במליאה ולערוך דיון משותף:
לאור לימוד הפרשנים השונים, מה הייתם אתם אומרים למשה בתגובה לטענתו "לא איש דברים אנוכי"?
האם זו בעיה שיש למנהיג בעיה?
אחרי שעסקנו בעניין הדיבור של משה, נדון בשאלות :
נדגיש כי שה׳ רוצה שמשה יבצע את תפקידו למרות המגבלה בדיבור. מכך אנו לומדים את המסר שכח הדיבור, ובכלל היכולות השונות של אדם, תלויות בה׳. וכן, נוכל ללמוד מכך שכל אדם (על אף חסרונותיו), בעזרת אמונה, כלים, עזרה והכוונה, יוכל לבצע את המוטל עליו ולהגשים את שליחותו בעולם.
הרחבה- יחסי האחים- משה, אהרון ומרים שיעור הרחבה בנושא יחסי אחים, בעקבות סיפורם של משה ואהרון. נפנה את התלמידים לדף העבודה
שאלות לדיון בכיתה:
(התייחסו לעובדה שאהרון הוא האח הבכור, שלא היה במצרים שנים רבות וכו') אהרון הוא אחיו הבכור של משה ואילו משה קיבל תפקיד יותר חשוב מאהרון. נפנה את התלמידים לדף עבודה ובו מדרשים העוסקים בדילמה זו. (תפקידי משה ואהרון מדרשים) פעילות סיכום – שתפו כאן, בטיפ קצר או הצעה להתמודדות נכונה עם מתחים בין אחים, וכיצד ניתן לשמור על יחסים טובים וחבריים בין אחים. ראינו כי אחת הדרכים בהם מחזק ה' את משה לקראת שליחותו היא העידוד כי אהרון יהיה הדובר של משה כלפי פרעה ושאהרון ישמח לראותו, עסקנו בייחודיות התגובה של אהרון על רקע סיפורי האחים הבעייתיים לאורך ספר בראשית. ביחסי אהרון משה ומרים, יש פתח תקווה להצלחת תיקון יחסי אחים. שיתוף הפעולה של משה ואהרון מלווה את תהליך יציאת מצרים וההליכה במדבר. |
סיכום למורה במהלך השיעור ביררנו את החשש של משה, שבעטיו הוא מתקשה לקבל על עצמו את השליחות. פתחנו בשאלה עקרונית על חשיבות כח הדיבור, ועסקנו ברגישות שעלינו לנהוג כלפי מי שהוא בעל קושי שכזה. בשלב שני למדנו פירושים שונים העונים על השאלה – מה היה הקושי של משה? ממה הוא חושש? כאן גם הדגשנו את מעורבותו של האלוהים בתהליך הגאולה. סיימנו את השיעור, בשאלות :
|
פעילות לתלמיד – דיון במליאה
נחזור למציאות של בני ישראל במצרים, ואל משה שעומד לקבל על עצמו שליחות קשה ומורכבת.
התלמידים יבררו מה הם לומדים מהקטע ביחס לעולמם שלהם. הפעילות מצורפת מה אני לוקח איתי?.
מה ניתן ללמוד מהיותו של המנהיג הנבחר ׳כבד לשון – התלמידים יקראו קטע שעוסק בכח הדיבור של מנהיגים.