תכונה חשובה במנהיג היא היכולת לקשור את גורלו בגורל הכלל, ולפעול לטובת האחר, גם אם זה כרוך במחירים. בשלושה מקרים, משה בחר לפעול למען מי שנמצא בקושי ובמצוקה, ובמקרה האחרון משה ממשיך להתערב למרות שהוא מודע למחיר שהוא עשוי לשלם ולסכנה העומדת בפניו.
הכרות עם המעגלים המתרחבים שבהם פועל משה למען הצלת העשוק מיד עושקו.
ביחידה זו נלמד על המופיעים הראשונים של משה כמנהיג. נלמד על שלושה מקרים שמפרטת התורה בהם נחלץ משה לעזרתם של אנשים הנמצאים במקום של חולשה וקושי. נראה כי חוש הצדק והמוסר של משה, משפיעים עליו לפעול גם לטובת מי שאינו מבני עמו. על בסיס הפסוקים המתארים את הרגישות וההזדהות שמבטא משה כלפי מצוקתם של בני ישראל, וכלפי הזולת בכלל, נדון ברעיון שמנהיג מחויב לראות את טובות הציבור, גם על חשבון טובתו האישית. מתוך לימוד זה עולה הערך של אכפתיות למצוקתו של האחר, ונקיטת פעולה לטובת אדם אחר.
בחלק הראשון של פרק ב, משה ניצל על ידי בת פרעה ובאמצעות מעשיהן של אמו ואחותו. בחלק השני של הפרק אנחנו קוראים על שלושה מקרים בהם נחלץ משה לעזרתם ולהגנתם של אנשים אחרים. במקרה הראשון ( פסוקים יא-יב) משה מציל איש עברי שמוכה בידי איש מצרי. משה הורג את האיש המצרי. במקרה השני (פסוקים יג-טו), משה מנסה להפריד בין שני אנשים עברים. הוא פונה לרשע ( החזק, כנראה מי שהחל בקטטה)״ וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה תַכֶּה רֵעֶךָ״. מתגובתו של האיש לומד משה שעובדת מותו של האיש המצרי בידיו, ידועה, והוא נס מפני פרעה לארץ מדין. שם, על שפת הבאר מתרחש המקרה השלישי ( פסוקים טז-יז), כאשר משה מציל את בנות כהן מדין (שאינן מבני עמו), מידי רועים ( שגם הן אינם מבני עמו). מבחירתו של משה לצאת מהארמון, להתבונן בסבלם של עמו ולהגן על הזקוקים לעזרה והגנה, גם כשאינם מבני עמו, רק בשם האמונה בערכים של צדק ודאגה לחלש, אנו למדים על תכונות ראויות של מנהיג.
משימה
הצעה א' : התלמידים יכינו מודעת דרושים למנהיג (אלו תכונות חשוב שיהיו למנהיג? איזה ניסיון קודם?)
הצעה ב' : נבקש מהתלמידים לחשוב על דמות של מנהיג (לאומי, מקומי,משפחתי), ולכתוב אילו תכונות ומעשים הופכים אותו למנהיג בעיניכם? מה נדרש ממנו מבחינה אישית ומבחינה ציבורית?
ניתן לבצע משימה זו עם דפי ממו שכל תלמיד ממלא ומדביק על הלוח או בלוח שיתופי פאדלט\וואצאפ כהכנה לפני השיעור. מודעת דרושים. ניתן לעבוד עליה גם בזוגות או בקבוצות.
בסוף השיעור, נחזור לפעילות זו ו נשאל את התלמידים אלו מתכונות המנהיגים יש להם / היו רוצים שיהיו להם.
נפתח בקריאת פסוק יא :
יא וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם וַיִּגְדַּל מֹשֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו.
נשאל – מדוע לא נשאר משה בארמון המפואר והבטוח? מה לדעתכם הניע אותו לצאת ולהסתכן ?
שלושה סיפורים על משה
1.עבודה עצמית
בשלב זה נלמד את שלושת המקרים בהם נחלץ משה לעזרת אנשים אחרים. נמשיך בקריאת פסוקים יא-כב ונשלים את הטבלה במליאה. בטבלה יידרשו התלמידים לתאר את הדמות איתה מתעמת משה, את מיקום ההתרחשות, את העוול שמזהה משה ואת תגובת משה. נבקש מהתלמידים גם להביע דעתם על הסיטואציה.
הטבלה מופיעה שלשת המקרים של משה המיועד לעבודה עצמית של התלמידים, וכן כמצגת להקרנה בכיתה. לבחירתכם.
2.דיון במליאה
לאחר השלמת הטבלה נקיים דיון במליאה, על פי השאלות הבאות:
השאלה האחרונה שנעלה בשלב זה היא:
מדוע לדעתכם, מאריכה התורה (שמקצרת ומדלגת בדרך כלל בסיפוריה על שנים ארוכות) ומספרת לנו על שלושת המקרים, ולא מסתפקת במקרה אחד?
מוצעות לפניכם שתי הצעות:
א. לימוד קצר על דברי פרופ' נחמה ליבוביץ.
ב. לימוד יצירתי על דמותו של משה.
דיון במליאה –
הצעה לנקודות לדיון סיכום כיתתי :
משימה סיכום לתלמיד
נשאל –
כל תלמיד יתבקש לומר דבר שהוא יוצא איתו מהשיעור ביחס לחיים האישיים של התלמיד עצמו.
אלו מתכונות המנהיגים יש להם / היו רוצים שיהיו להם.
איך אפשר לטפח או לאמץ תכונות אלו?
אפשרות להרחבה –
בעקבות העיסוק בפעולות ההצלה של משה, ניתן לבחור להעמיק ברעיון של אחריות אישית כלפי הזולת, על פי אחת מהאפשרויות הבאות:
נבקש מהתלמידים לספר סיפור על אדם שנחלץ לסייע למישהו אחר. נדון בשאלות – מה גרם לו לעשות את המעשה הזה? אלו תכונות מתגלות באדם כזה?
העמקה בנושא עזרה לזולת בחוק הישראלי.
נלמד על החוק הישראלי שנקרא ׳לא תעמוד על דם רעך׳, על בסיס הציווי בוויקרא יט, טז – ״ …(טז) …לֹא תַעֲמֹד עַל דַּם רֵעֶךָ אֲנִי ה'. ״. לחלק זה יש העשרה בנושא "לא תעמוד על דם רעך" הנמצא במשאבים "העשרות". |